به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، رییس سازمان با بیان اینکه سیاست های کلی برای بهره وری آب در پیش گرفتیم، گفت: در الگوی کشت باغات خراسان جنوبی، کشت درختان کم آب بر و با ارزش اقتصادی بالا یکی از سیاست های سازمان جهادکشاورزی استان می باشد.

غلامرضا قوسی افزود: در خراسان جنوبی درختان کم آب بر مانند عناب، زرشک و پسته بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص دادند و از ارزش اقتصادی بالایی هم برخوردار می‌باشند.

وی اظهار داشت: از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی حذف محصولات پر آب بر می باشد و اقدامات موثری صورت گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: کشت گونه های زودبازده، زودرس و گونه های مقاوم به خشکی مانند زیره، خاکشیر، کنجد، ارزن و همچنین کشت گیاهی به نام کینوا در سطح بالغ بر ۶۰ هکتار استان که مقاوم به شوری است، در دستور کار قرار دارد.

قوسی اظهار داشت: موضوع دیگر، جایگزینی کشت‌های پاییزه می باشد، چون کشت های بهاره باید تبخیر بهاره، تابستان گرم و طولانی منطقه را پشت سر بگذارند ولی با تغییر زمان کشت، کاشت در فصول خنک به دلیل حداکثر استفاده زمان و کاهش میزان تبخیر از خاک و برگ گیاه، در بهره وری آب کمک شایانی می کند.

وی با بیان اینکه برای مصرف بهینه آب، توسعه کشت های جایگزین از اهداف ما می باشد، تاکید کرد: افزایش راندمان محصولات نیز در سند حمایت از محصولات باغی آورده شده و اقدامات حمایتی بسیار خوبی صورت گرفته است .