به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مهدی جعفری در نشست بررسی مشکلات و ارایه راهکار به منظور حمایت از واحدهای تولیدی آسیب‌دیده از مدیریت مصرف انرژی که به ریاست استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، با اشاره به فعالیت ۴۴۴ واحد مرغداری و گلخانه در این استان گفت: برخی محصولات زراعی استان در سرمای اخیر دچار سرمازدگی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: علیرغم اینکه برخی واحدهای گلخانه‌ای از سوخت دوم استفاده کردند اما خسارت‌هایی به دلیل تشدید سرما متحمل شده‌اند چون مشعل‌ها جوابگوی تامین گرمایش نبوده است.

وی گفت: در مورد محصولات زراعی خسارت‌هایی به گندم و جو وارد شده لذا شاهد کاهش عملکرد در زمان برداشت محصول خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به تداوم سرما برخی محصولات همچون انار و زیتون هم دچار تنش می‌شوند که البته میزان خسارت را اکنون نمی‌توان برآورد کرد.

وی یادآور شد: در گیاهان آستانه تحمل گرما و سرما وجود دارد که وقتی از حدی بگذرد دچار گرمازدگی یا سرمازدگی می‌شوند و آستانه تحمل گیاهان استان به خاطر تغییر اقلیم جابه‌جا شده است.

جعفری گفت: کارشناسان در حال بررسی میزان خسارت در فاز اول سرما هستند ضمن اینکه برای محصولات باغی هنوز این موضوع قابل برآورد نیست.

وی ادامه داد: سررسید وام‌ها، تقاضای تسهیلات برای احیای باغات، مالیات، کاهش عملکرد و خسارت سرما به محصولات از مهمترین مشکلات فعلی بخش کشاورزی است.