به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی مصرف بهینه و متعادل کود شیمیایی را یک راهکار موثر برای جهش تولید دانست و گفت: بیش از ۸۵ درصد کود کشاورزان استان تولید داخل است.

احمد احمدنژاد با اشاره به اینکه توزیع کود یارانه ای می‌تواند به عنوان یک ابزار مهم برای حمایت از کشاورزان و بهبود تولیدات کشاورزی استفاده شود، اظهار کرد: این اقدام می‌تواند به بهبود عملکرد محصولات کشاورزی و افزایش بهره وری آنها کمک کند و هزینه‌های خرید کود را کاهش دهند و بتوانند بهترین تولیدات را داشته باشند.

وی با بیان اینکه سامانه پایش کودی به سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی متصل است، گفت: سهمیه کود از طریق این سامانه بصورت کاملا شفاف و بر اساس راستی آزمایی اطلاعات کشاورزان و برای جلوگیری از هر گونه مغایرت احتمالی انجام می گیرد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی در ادامه افزود: اعطای کود به کشاورزان به عنوان یک یارانه موثری برای حمایت از تولید کشاورزی و افزایش بهره وری در زمینه کشاورزی محسوب می شود و در تامین کود به کشاورزان، کشاورزان تنها یک سوم از هزینه کود را پرداخت کرده و دو سوم آن از طریق تامین یارانه دولتی پرداخت می شود.

احمدنژاد تصریح کرد: به عنوان مثال قیمت تمام شده یک کیسه ۵۰ کیلوگرمی کود اوره برای دولت بالغ بر۷۰۰ تا۸۰۰ هزار تومان تمام می شود؛ در حالی که قیمت فروش آن به کشاورز۱۹۵ هزار تومان تمام می شود تا در قبال آن تولید محصولات اساسی کشاورزی رشد و رونق پیدا کنند.

وی با بیان این که باید به سمت افزایش تولید داخلی کود حرکت کنیم گفت: ۸۵ درصد کودهای شیمیایی مصرفی تولید داخلی است و کمتر از ۱۵ درصد آن از واردات است.

وی خاطرنشان کرد: تغییر در بسته‌بندی  کودهای یارانه‌ای از۵۰ کیلوگرم به ۲۵ کیلوگرم با هدف مصرف بهینه و رضایت مندی کشاورزان انجام می.گیرد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی افزود: کود شیمیایی وارد شده به انبار های این شرکت قبل از توزیع از نظر کیفی و حجم نمونه برداری شده و اگر از لحاظ نمونه مبدا و مقصد مطابقت داشت اجازه توزیع خواهد داشت در غیر این صورت محصول عودت داده خواهدشد.