به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، سرپرست سازمان در خصوص مجوز باغ مادری در خراسان جنوبی گفت: این مجوز  به پشتوانه تحقیقات گسترده و دانش فنی مهندسان و کارشناسان بومی استان حاصل شده و  دستاورد بزرگی برای بخش کشاورزی استان بشمار می رود.

مهندس اکبری از کسب مجوز احداث باغ مادری عناب در خراسان جنوبی بعنوان یک کار فوق العاده، علمی و فنی یاد کرد و افزود: با اخذ مجوز باغ مادری و تولید نهال هایی باکیفیت شاهد ارتقای سطح تولبدات این محصول خواهیم بود.

وی به  تولید محصولات یکدست و بازار پسند بعنوان دیگر ویژگی های این دستاورد علمی مهم اشاره و اذعان داشت: قطعا عناب تولید شده از طریق باغ مادری بازار فروش ویژه ای هم خواهد داشت.

شایان ذکر است که باغات مادری ( بانک ژن های اصیل و سالم نهال ) از پیشرفته ترین مراکز دانش بنیان می باشند که در کشورهای پیشرفته جهان وظیفه تولید انواع ارقام نهال اصیل و سالم را به عهده دارند، خوشبختانه در کشور  ما ایران نیز چند سالی است با تاکیدات مقام معظم رهبری و  هم چنین رییس جمهور، وزارت جهاد کشاورزی توانسته  با  برنامه ریزی مدونی در این حوزه   ورود پیدا کرده و به  موفقیت هایی  هم دست یافنه است. هم اکنون در کشور  تعداد انگشت شماری باغ مادری احداث و یا در حال احداث است چرا که دریافت مجوز باغ مادری ( بانک ژنتیک گیاهی ) نیازمند دانش فنی بخصوصی می باشد و بسادگی حاصل نمی شود.

در خراسان جنوبی هم بعد از سفر وزیر وقت جهاد کشاورزی در مهر ماه 1399به استان و تاکید بر ایجاد باغ  ذخایر ژنتیکی در زمینه محصولات استراتژیک به همت متخصصین و کادر فنی استان تحقیقات گسترده ای آغاز شد و در حال حاضر بعد گذشت بیش از 3 سال استان خراسان جنوبی  موفق به دریافت اولین و تنها مجوز احداث باغ مادری پیوندک گروه محصولی دارویی ( عناب ) در استان و کشور شده است و می توان گفت خراسان جنوبی  جزو معدود استان‌های کشور است  که توانسته مجوز احداث باغ مادری را بواسطه کسب دانش فنی ، برای محصولات دارویی و استراتژیک را دریافت کند.