ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ

    27 اردیبهشت ماه در ایران به نام روز "ارتباطات و روابط عمومی" مزین و نامبردار گشته است. ارتباطات از گذشته­ های دور به عنوان یک پدیده حیاتی در زندگی بشر وجود داشته است. چه زمانی که بشر از ابزارهایی همچون دود، نور، آتش و ... استفاده می­ نمود و چه با ورود به عصر تلگراف که زندگی بشر شکل تازه ­تری به خود گرفت و چه امروز که نظام­ها و شبکه­ های ارتباطی همراه با زندگی روزمره بشر رو به جلو حرکت می­ نمایند، همواره به ایجاد نظام رابطه­ ای اندیشیده است. امروزه کم­تر کسی را می­ توان یافت که خود را بی نیاز از ارتباطات و استفاده از ابزارهای ارتباطی بداند. شاید بشر هیچ گاه فکر نمی­ کرد که از ابتدای حیات خویش و همراه و همگام با رشد فکری و جسمی، تا بدین حد با نظامی از این دست و با این پیچیدگی ارتباط داشته باشد. این امر تا بدان جا مهم به نظر می­رسد که غوطه ور شدن در دنیای ارتباطات و شبکه­ های پیچیده ارتباطی، او را به باز تعریف برخی از مفاهیم اساسی و نگاه ویژه به مقوله ارتباطات و روابط عمومی  نیازمند نموده است.

 نامگذاری یک روز در تقویم شمسی ایرانی به نام روابط عمومی نشانگر نقش، کارویژه و جایگاه این بخش در پیشبرد اهداف سازمان در سطوح خرد و کلان است. امروزه روابط عمومی‌ها به عنوان عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامه­ ها و پیشبرد اهداف سازمان‌ها تلقی می­گردند. به عبارت دیگر شاید بتوان گفت که بخش عظیمی از موفقیت یک سازمان مرهون نقش مؤثری است که روابط عمومی ها بر دوش می‌کشند.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت روابط عمومی دارای کارکردی درون سازمانی و برون سازمانی است. روابط عمومی از سویی به مانند ویترینی عمل می کند که سازمان را در برابر چشم افکار عمومی نشان داده و به تصویر می کشد و از طریق انعکاس مجموعه فعالیت‌های سازمان نقش سازنده‌ای را در خصوص رشد و توسعه سازمانی ایفا می‌کند. در این ارتباط شاید بتوان نقش آگاهی بخشی و اطلاع رسانی را هم پای فعالیت‌‌های سازمان، مهم و حیاتی برشمرد.

    از سوی دیگر تعامل سازنده و پویا با کسانی که از بیرون به سازمان می­نگرند ضعف‌‌ها،  نقص‌ها، کم و کاستی‌ها و نظرات سازنده را به مدیران سازمان انتقال می دهد. در واقع روابط عمومی خلاق و پویا در پی ارتقای بخش‌های مختلف سازمانی، از طریق ارائه تصویر درست و واقعی از سازمان و نیز ارائه سیستم نظرسنجی و بازخوردگیری است. از این منظر می‌توان روابط عمومی را پل ارتباطی سازمان با افکار عمومی دانست که در راستای رسالت سازنده خود در ارتقا و پیشرفت سازمان موانع پیش رو را شناسایی کرده و به عنوان مشاور امین سازمان، در جهت رفع موانع گام برمی‌دارد. علاوه بر این روابط عمومی نقش مؤثری در پویایی و تحرک درون سازمانی دارد. این بخش سازمان حلقه وصلی محسوب می‌شود تا از طریق برنامه‌ریزی برای ایجاد فضاهای ارتباطی بین مدیران و کارکنان سازمان در جهت شاداب کردن و تجدید روحیه افراد و نیز انتقال تجارب عمل کند. در واقع روابط عمومی حلقه طلایی ارتباطات اجتماعی درون سازمانی و برون سازمانی است که به ایجاد فضای تفاهم و گفتگو میان افراد سازمان و اجتماع کمک می کند.

   سخن آخر اینکه ضمن تبریک و آرزوی توفیق برای همه اندیشمندان، فعالان، کارگزارن و مسئولین و کارشناسان روابط عمومی،  نامگذاری این روز به نام روز "ارتباطات و روابط عمومی" فرصت مغتنمی است تا اندیشمندان و مسؤولان و دست‌اندرکاران به موضوع آسیب شناسی این عرصه نیز توجه نمایند تا با توانمند سازی هر چه بیشتر روابط عمومی‌ها، کمک به نهادینه شدن جایگاه و ساختار آنها درراستای حل مشکلات گامی مؤثر در جهت رشد و توسعه سازمانی و اجتماعی بردارند.