به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مهدی جعفری با اشاره به وضعیت قنات‌های خراسان جنوبی بیان کرد: احیا، مرمت و بازسازی قنوات منجر به انعقاد قرارداد عاملیت با صندوق‌های حمایت از توسعه بخش کشاورزی در سطح استان شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ تاکنون مبلغ ۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای طرح احیا، مرمت و بازسازی قنوات استان مصوب شده است.

وی با بیان اینکه از محل این اعتبارات تاکنون مبلغ ۳۲ میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان به استان تخصیص پیدا کرده، افزود: مرمت و بازسازی حدود ۵۰ رشته قنات در سطح استان آغاز شده است.

جعفری با بیان اینکه متوسط پیشرفت فیزیکی این قنات‌ها ۳۰ درصد است، گفت: اگر بخواهیم به صورت مصداقی به قنات‌هایی که در سال جاری احیا شده‌اند اشاره کنیم می‌توانم از بهره برداری از پروژه احیا و مرمت قنات کهناب قاین نام ببرم.

وی افزود: طول این قنات به طول ۶ هزار و ۵۰۰ متر و عمق مادر چاه آن ۹۰ متر است و مبلغ ۹۵۰ میلیون تومان اعتبار دولتی و همچنین ۱۷۰ میلیون تومان خودیاری در این پروژه هزینه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه سطح زیر کشت این قنات ۵۰ هکتار و تعداد بهره برداران قنات بیش از ۵۰۰ نفر است، بیان کرد: با مرمت و لایه روبی این قنات ۵۰۰ هزار خانوار از مزایای آن بهره مند شدند.

جعفری افزود: همچنین می‌توان به احیا و مرمت جهادی قنات روستای سنگ شهرستان سربیشه و در برخی روستاهای بیرجند اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه تنها در شهرستان بیرجند سال گذشته ۳۷ رشته قنات احیا و مرمت شده است، گفت: ۹ میلیارد و ۱۷۰ میلیون تومان اعتبار برای مرمت و احیای قنوات هزینه شده است.

وی اظهار کرد: ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از این اعتبار مربوط به اعتبارات مصوب سفر اول ریاست جمهوری به خراسان جنوبی بوده است.

جعفری یادآور شد: در مجموع سال گذشته ۳۶۰ قنات در استان احیا شده وبالغ بر ۸۰ میلیارد تومان برای این امر هزینه شده است.