به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی، همزمان با شروع فصل گرما کرک چینی از بزهای کرکی شهرستان آغاز گردیده است.

مدیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه شهرستان سربیشه قطب پرورش بز کرکی می باشد، عنوان داشت: پیش بینی می شودامسال بیش از 22 تن کرک خالص به ارزش بالغ بر 22 میلیارد تومان در سطح شهرستان جمع آوری گردد که در صورت فرآوری و موکشی می تواند ارزش افزوده زیادی در پی داشته و علاوه بر افزایش درآمد تولید کنندگان، باعث ارز آوری  گردد. محمدرضا زرگری با اشاره به اینکه توده‌های بز بومی جزء سرمایه‌های ملّی و ذخایر راهبردی کشور محسوب می‌شوند و بهبود ژنتیکی آنها باهدف تولید پایدار در مناطق جغرافیّایی مختلف همواره مورد توجّه بوده است، از بز کُرکی سربیشه که به دلیل کُرک تولیدی و مقاوم ‌بودن به شرایط منطقه، اثر زیادی در اقتصاد دامداری شهرستان دارد،می توان به عنوان ظرفیت ارزشمند دامپروری در استان نام برد.

به گفته وی اين توده بز کرکی به علت تولید بیده با الیافی ظريف، درصد کرك بالا و مقاومت زیاد در مقابل بیماریها و شرايط نامساعد، يکی از مهمترين و پر بازده ترين دام های منطقه محسوب میشود، که کرک تولیدی آن محصولی ارزشمند با ویژگی های صادراتی می باشد و متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته، در صورتی که در بیشتر کشورهای اروپایی برای تهیه لباس های لوکس و زینتی از آن استفاده می کنند و همچنین در بازار جهانی به دلیل خاصیت های جذب رطوبت بالا و عدم شعله ور شدن ارزش اقتصادی بالایی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی  معتقد است مشکل اصلی در خصوص کرک این می باشد که هیچ برنامه عملیاتی مدون و تعریف ویژه ای از جایگاه، تولید، بازاریابی و صادرات این محصول در کشور وجود ندارد. در حالی که در کشورهای دیگر دارای برنامه مشخص برای توسعه کرک می باشند و در راستای تحقق اهداف از پیش تعیین شده سرمایه گذاری و برنامه ریزی می کنند و این مهم بیانگر اهمیت و جایگاه کرک در دنیا است.

محمدرضا زرگری ایجاد صنایع فرآوری، تهیه شناسنامه بهره بردار بز کرکی، تهیه استانداردها و اخذ گواهی تولید کرک خالص از مجامع بین المللی و ثبت برند ملی، ایجاد مراکز خرید و عرضه دام و محصولات دامی، ایجاد تعاونی های اختصاصی، خرید تضمینی کرک همانند سایر محصولات  استراتژیک استان، استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان جهت بررسی ویژگی های کرک در صنایع، رونق کارگاه های برک بافی، برگزاری گردهمایی ها، نمایشگاه ها و همایش های علمی و تخصصی ایجاد مشوق برای سرمایه گذاران را از راهکارهای توسعه پرورش بز کرکی و حمایت از دامداران دانست.

مدیر جهاد کشاورزی در خصوص اقدامات صورت گرفته در راستای حفظ این نژاد با ارزش به راه اندازی مرکز اصلاح نژاد بز کرکی در سربیشه به عنوان هسته بارز ژنتیکی به منظور شناسائی ظرفیت تولیدی، حفظ نژاد، بهبود عملکرد صفات تولیدی و تولید مثلی و انتقال بهبودی حاصله به گله های مردمی، راه اندازی خانه برک مود و توزیع بزهای کرکی در بین صندوق زنان روستائی جهت پرورش نام برد.