پنج شنبه     05/دی/1404 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، دکتر جعفری رئیس سازمان جهادکشاورزی در پیامی، فرارسیدن 27 اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط عمومی را تبریک گفت.

 در متن این پیام آمده است؛

 

 

     روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی یک نهاد از یک سو و از سوی دیگر منعکس کننده چگونگی مسایلی است که در آن نهاد می گذرد. مقام معظم رهبری (مدظله العالی)

در روزگاری که توسعه و پیشرفت همه‌جانبه جوامع بیش از همیشه با اطلاع‌رسانی و تعاملات انسانی گره خورده است، دانش ارتباطات و روابط‌عمومی بعنوان هنر هشتم همانند قلب تپنده سازمان‌ها عمل می‌کند و بسترهای لازم برای تسهیل فرایند اطلاع‌رسانی به جامعه هدف را فراهم می­نماید. روابط­عمومی، به مثابه آینه تمام­نمای انتظارت و مطالبات برحق مردم، از سازمان‌ها و نهادهایی است که برای خدمت به آن‌ها، تکوین و سازمان یافته­اند. در این میان، روابط‌عمومی به عنوان سامانه‌ای منسجم و هدفمند، با تلاش آگاهانه و موثر در جهت اطلاع رسانی و شفاف سازی، می تواند پلی باشد برای ایجاد و حفظ ارتباط یک مجموعه با دنیای خارج از آن.


۲۷ اردیبهشت ماه روز ارتباطات و روابط­عمومی بهانه‌ای است تا باردیگر یادآور شویم، نمادهای توسعه یک جامعه در گرو توزیع عادلانه اطلاعات، روشن‌گری افکارعمومی، مردم­داری و احترام به حقوق انسان‌ها به منظور افزایش سطح مشارکت مردم است که ماموریت انجام آن بر عهده روابط­عمومی است.  این روز در حقیقت فرصت ارزشمندی است برای تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های صادقانه سخت کوشان عرصه ارتباطات و روابط عمومی که در جهت ایفای رسالت خطیر اطلاع رسانی و تسهیل خدمت رسانی به مردم گام بر می‌دارند.

­­­­­­­اینجانب ضمن تبریک روز جهانی ارتباطات و هفته روابط عمومی به تلاشگران این عرصه، از زحمات و مساعی بی دریغ مسئولین روابط عمومی، کارشناسان و اصحاب رسانه با اطلاع رسانی و پاسخگویی به موقع در حوزه عمل کشاورزی و دامپروری استان و در راستای جهادتبیین در ارائه دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برنامه های دولت مردمی ایران قوی، صمیمانه قدردانی می­نمایم. از درگاه ایزد منان توفیق خدمتگزاری بیشتر و سلامت و سربلندی را مسئلت دارم.

 

مهدی جعفری

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی



 در متن این یادداشت آمده است؛

با اندکی تامل در روند شکل­گیری جوامع و بررسی میزان و علل پدیدارشناسی روابط خواهیم دید که شاید کمتر موضوعی را در این میان می­توان یافت، که متاثر از پیوند بین اجزا و ارتباط موثر با سایرین نباشد. از این جهت شاید رشد، توسعه و تعالی فردی و اجتماعی در گرو میزان دسترسی به علم "روابط عمومی و ارتباطات" باشد.  امروزه اهمیت رسانه­ها از جمله روابط عمومی­ها به عنوان یک رسانه سازمانی در شکل­دهی و هدایت افکار عمومی و جریان­سازی رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... بر هیچ کس پوشیده نیست. شاید تا چندی پیش محوری­ترین نقشی که برای روابط عمومی متصور بودند صرفا  اطلاع رسانی از رویدادهای عینی و واقعی بود. اما در حال حاضر روابط عمومی­ها می­توانند با ایجاد شرایطی از یک مجموعه منفعل، تبدیل به "الگویی رسانه­ای" هدایتگر و جریان ساز در جامعه شوند. از این حیث اکثر دانشمندان علوم انسانی، ارتباطات را سنگ بنا و پایه اولیه تمدن بشری خوانده­اند. مبادله اطلاعات و افکار میان آحاد انسانی یکی از مهم­ترین نیازهای زندگی اجتماعی است و ارتباطات به عنوان حلقه واسط، فرد را به جامعه متصل کرده و زمینه انتقال میراث فرهنگی از نسلی به نسل دیگر را فراهم آورده است. اما در این میان رسانه­ها مهم­ترین و موثرترین ابزار انتقال اطلاعات و آگاهی­ها در تحقق فرآیند ارتباطات هستند. حال سوال اساسی اینجاست که چرا و چگونه می­توان نسبت به بازشناسی جایگاه ارزشمند روابط عمومی­ها اقدام نمود؟ در پاسخ این سوال شاید بهتر است در ابتدا بررسی کوتاهی نسبت به جایگاه کاربردی روابط عمومی­ها داشت. با بررسی روند شکل­گیری در ساختار اجتماعی و اداری کشورمان به این نتیجه خواهیم رسید که بی تردید روند شکل­گیری روابط عمومی­ها بر اساس نیاز ذاتی بوده است و نه یک سلیقه شخصی. از این رو می­توان این تحول بزرگ در ساختار نظام ارتباطی ایران را، یکی از اصیل­ترین رویدادها برشمرد. در یک نگاه کلی و با بررسی "کارکرد سازمانی" روابط عمومی­ها، باید گفت روابط عمومی دارای کارکردی درون سازمانی و برون سازمانی است. روابط عمومی از سویی به مانند ویترینی عمل می­‌کند که سازمان را در برابر چشم افکار عمومی نشان داده و به تصویر می‌­کشد و از طریق انعکاس مجموعه فعالیت‌های سازمان نقش سازنده‌ای را در خصوص رشد و توسعه سازمانی ایفا می‌کند و از سوی دیگر تعامل سازنده و پویا با کسانی که از بیرون به سازمان می‌­نگرند، ضعف‌‌ها،  نقص‌ها، کم و کاستی‌ها و نظرات سازنده را به مدیران سازمان انتقال می دهد. در این ارتباط شاید بتوان نقش آگاهی بخشی و اطلاع رسانی را هم پای فعالیت‌‌های سازمان، مهم و حیاتی برشمرد. در واقع روابط عمومی خلاق و پویا در پی ارتقای بخش‌های مختلف سازمانی، از طریق ارائه تصویر درست و واقعی از سازمان و نیز ارائه سیستم نظرسنجی و بازخوردگیری است. از این منظر می‌توان روابط عمومی را پل ارتباطی سازمان با افکار عمومی دانست که در راستای رسالت سازنده خود در ارتقا و پیشرفت سازمان، موانع پیش رو را شناسایی کرده و به عنوان مشاور امین سازمان در جهت رفع موانع گام برمی‌دارد. علاوه بر این روابط عمومی نقش مؤثری در پویایی و تحرک درون سازمانی دارد. این بخش سازمان حلقه وصلی محسوب می‌شود تا از طریق برنامه‌ریزی برای ایجاد فضاهای ارتباطی بین مدیران و کارکنان سازمان در جهت شاداب کردن و تجدید روحیه افراد و نیز انتقال تجارب عمل کند. در واقع روابط عمومی حلقه طلایی ارتباطات اجتماعی درون سازمانی و برون سازمانی است که به ایجاد فضای تفاهم و گفتگو میان افراد سازمان و اجتماع کمک می‌کنند. علاوه بر این برخی محققان معتقدند که "توسعه روابط عمومی" متغییر و به چهار مولفه وابسته است. متغیرهای سازمانی، متغییرهای مدیریتی، متغییرهای اقتصادی و مغییرهای نیروی انسانی. چنانچه هر یک از این متغیرها دچار مشکل شوند روابط عمومی­ها نخواهند توانست رسالت و نقش واقعی خود را ایفا نمایند. می­توان گفت شاید نبود یک تشکیلات مشخص ملی به منظور استاندارد سازی امور و تنظیم سند توسعه ارتباطی یکی از مهم­ترین اقداماتی است که باید مورد توجه مسئولان و خواست اساتید، دانشگاهیان، نخبگان و فعالان نظام ارتباطی باشد. برکسی پوشیده نیست که برای رسیدن به این هدف در ابتدا باید مدیران، مسئولان و کارگزاران روابط عمومی نسبت به توسعه فردی اقدام نمایند. تقویت ویژگی­های فردی و تغییر رویه سازمانی امری است که لازم و ملزوم یکدیگراند. نمی­شود انفعال فردی را با پویایی سازمانی یکجا جمع نمود. در این میان نکته اساسی این است که در شرایط فعلی روابط عمومی­ها در یک دوره گذار تحولی قرار دارند و می­بایست از میان بودن یا نبون یکی را انتخاب کنند. روابط عمومی امروز شاید بیشتر از هر زمان دیگر نیازمند ایجاد یک جریان ارتباطی است. جریان سازی در رسانه فرآیندی است که طی آن رسانه­ها می­توانند با مجموعه اقداماتی از جمله استفاده از تکنیک­ها و قالب­های ژورنالیستی بر نوع نگرش و رفتار مخاطبان تاثیر بگذارند و از این طریق اولویت­ها و اهداف شخصی، گروهی و سازمانی خود را در سطح جامعه مطرح نمایند. بر این اساس می­توان گفت که فرایند جریان­سازی در روابط عمومی برای تحقق و ایجاد راهکار در توسعه و پیشرفت روابط عمومی­ها و عبور از وضعیت موجود، نیازمند وجود دو دسته عوامل یکی در حوزه تغییر نگرش در میان مدیران و کارشناسان و دیگری در زمینه سخت افزاری شامل ابزار و تکنیک­های رسانه­ای است. جریان­سازی در روابط عمومی یک حرکت و فرایند خلاقانه است، تا بتواند هم در طرح، ایده، تفکر و هم در اجرا و عمل، قالب­های موجود و سنتی که دهه­های متوالی است که بر تن وجان روابط عمومی­ها تنیده شده را واپس ­زند و روابط عمومی را از قالب یک مجموعه منفعل بدون برنامه به یک سازمان رسانه­ای مجهز و منسجم به تکنولوژی­های نوین و بر اساس کارکرد ویژه رهنمون می­شود.

 

                            ما بدان مقصد عالی نتوانیم رسید                                              هم مگر پیش نهد لطف شما گامی چند



به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي، رییس سازمان عصر يكشنبه (٢٥ ارديبهشت) با حضور در استوديو خبرگزاري فارس با اشاره به وجود مراکز تحقیقات و دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان کم نظیر در استان گفت: ظرفیت‌های کشاورزی استان کم نظیر است و بهره وری پایین در این بخش ناشی از سنتی بودن کشاورزی و عدم ورود علم و تکنولوژی به این بخش است.


مهدي جعفري افزود: امسال به فرموده مقام معظم رهبری تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی نامیده شده و شاه کلید بهره وری در کشور نیز همین موارد می‌باشد و این موضوع نباید منحصر به امسال باشد.


وي اظهار داشت: عملكرد ما در استان مي بايست در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در راستای تامین امنیت غذایی پایدار، افزایش کمی و بهبود کیفی تولیدات کشاورزی، کاهش ضایعات و ایجاد مواد با ارزش افزوده بالا از پسماند‌ها و دستیابی به توسعه پایدار و حفظ منابع پایه ملی می‌باشد.


رئیس سازمان جهاد كشاورزي خراسان جنوبي ادامه داد: ما در مجموعه جهاد كشاورزي به دنبال تدوين سند توسعه و بهره وري محصولات مزيت دار استان هستيم.

جعفری با اشاره به ضرورت بازنگري در سند تحول كشاورزي استان افزود: نیاز است برنامه‌ای برای رسیدن به شاخص‌هایی که تعیین شده تدوین شود و نیازسنجی‌ها بر اساس این برنامه تدوین شده صورت گیرد و تجاری سازی انجام شود.



به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، سرپرست جهاد کشاورزی سرایان با اشاره به اینکه نوغانداری؛ صنعتی اشتغالزا و مستعد برای توسعه مشاغل خانگی در این شهرستان است، گفت: سه تن پیله ابریشم امسال در سرایان تولید می شود.

«علی اکبر بردبار» از احیای صنعت نوغانداری در این شهرستان خبر داد و افزود: طرح نوغانداری از جمله شغل‌های مناسب جهت ایجاد تنوع و پایداری اشتغال و درآمدزا در این شهرستان به شمار می‌رود و در گذشته نیز این صنعت در شهرستان از رونق خوبی برخوردار بوده است.

وی اظهار داشت: در سال جاری، تعداد یک هزار و ۱۷۵ اصله نهال توت و 91 قاب تخم نوغان در اوایل سال جاری بین 37 نفر از بهره بردار نوغانداری این شهرستان به منظور پرورش کرم ابریشم و تولید پیله توزیع شده است.

وی تصریح کرد: هر قاب از واحد‌های پرورش کرم ابریشم، ظرفیت ۲۵ هزار تخم کرم ابریشم را داراست و به‌صورت میانگین از هر قاب با ۲۵ هزار تخم 40 کیلوگرم پیله تر قابل برداشت است.

سرپرست جهاد کشاورزی سرایان با بیان اینکه جهادکشاورزی شهرستان برای برگزاری کلاس‌های ترویجی در رابطه با نوغانداری هیچ محدودیتی ندارد، یادآور شد: نوغانداری و پرورش کرم ابریشم از جمله شغل‌های مناسب فعالیت زنان روستایی است و سعی بر آن داریم به عنوان یک اشتغال خانگی در بین روستاییان به ویژه بانوان روستایی و صندوق های خرد زنان معرفی شود.

بردبار ادامه داد: با تأمین امکانات و برگ درخت توت و دسترسی آسان به نهال و برگ توت، نوغان‌داری فعالیتی کم هزینه و از جمله اشتغال های مقرون به صرفه به شمار می‌رود.

وی سرمایه گذاری کمتر و بازگشت سرمایه سریع‌تر در مقایسه با بعضی از فعالیت‌های تولیدی کشاورزی برای ایجاد مشاغل خانگی و ایجاد درآمد برای روستاییان را از مزایای پرورش کرم ابریشم خواند و بیان کرد: این شغل به عنوان یک شغل جانبی مناسب برای بانوان روستایی می‌تواند در راستای درآمدزایی و کمک به اقتصاد خانواده از نقش مؤثری برخوردار باشد.

وی میزان تولید پیله تر حاصل از توزیع 91 قاب تخم نوغان برای کشاورزان متقاضی و پرورش دهنده کرم ابریشم در روستاهای کوهپایه و سرایان را حدود سه تن عنوان کرد که در دوره پرورش 45 روزه عاید پرورش دهندگان خواهد شد.

سرپرست جهاد کشاورزی سرایان در ادامه نوغانداری را در ردیف مشاغل خانگی به علت سرمایه گذاری اندک، کوتاه بودن دوره پرورش و حضور همه افراد خانواده از کودکان تا میانسالان، دارای مزایای فراوانی برشمرد و گفت: از دیرباز ساکنان و کشاورزان شهرستان سرایان در این صنعت مشغول و فعال هستند.

وی با بیان اینکه در دهه اخیر به علت تغییر الگوی کشت باغات و حذف بیشتر سطح توتستان‌های موجود، زمینه فعالیت در این حرفه پر در آمد کاهش داشته است. افزود: در چند سال اخیر و به منظور احیائ دوباره این حرفه ، ایجاد در آمد برای خانوار های علاقه مند مدیریت جهاد کشاورزی سرایان اقدام به فعالیت در این حوزه نموده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سرایان خاطرنشان کرد: نوغانداری یک روش مهم و سهل الوصول برای ایجاد اشتغال و یکی از مناسب‌ترین فعالیت‌های خانگی بوده و برای هر بخش از جامعه، از یک کشاورز با امکانات زیاد گرفته تا یک کشاورز بدون زمین روستایی مناسب است و می‌تواند نقش مهمی در استفاده از منابع روستایی در بهترین شکل ممکن، در اجرای فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، امرار معاش مردم، اشتغال و تولید درآمد ایفا کند.