پنج شنبه     15/شهریور/1403 

با ورود انسان به فصل جدید مسائل و مشکلات پیش روی بی­ تردید برآورده ­ساختن نیازهای مرتبط با ارتباطات مردمی و کسب آگاهی ­های عمومی و اطلاعات صحیح و به موقع از اهمیت ویژه­ ای برخوردار است. این امر در شرایط کنونی و در مرحله ایجاد و اپیدمی شدن بیماری "کرونا" شکل ویژه ­تری به خود گرفته است. اما سوال اینجاست که مسئولیت اساسی ارتباطات، مدیریت افکار عمومی، جلوگیری از انتشار شایعات و تهدید روانی مردم در کسب اطلاعات صحیح و به موقع با وجود نظام ارتباطی پیچیده موجود بر عهده کیست؟ کشور ما در چند سال گذشته بحران­ های مختلفی را از سر گذرانده است. سیل، زلزله، ریزگرد، خشکسالی و غیره از جمله مواردی هستند که ما را در برابر آزمون­ های مختلف در برابر جامعه هدف و مردم قرار داده­ اند. با اندک آسیب­ شناسی در حوزه موضوعاتی از این دست و بررسی میزان چالش­ ها و موفقیت­ ها در هر یک از این موارد ما را بر آن می دارد تا ضرورت ایجاد ساختار هدفمند و مشخص را در نظام ارتباطی موجود جدی‌تر بگیریم. اما در این میان و به عقیده نگارنده روابط عمومی­ ها به عنوان هسته قوی عملکردی، نقش و جایگاه ویژه­ ای در مدیریت بحران کرونا و بحران­ های مشابه دارند.

اگر روابط عمومی ها در برابر بحران­های مختلف بدون برنامه مشخص بوده و رویکرد انفعالی داشته باشند آسیب­ پذیری سازمان­ ها و مردم در بالاترین حد خود قرار می­ گیرد و چنانچه با ایجاد رویکرد تعاملی آمادگی خود را بالا ببرند و قوی ­تر شوند (ضمن رعایت اصل غافل­گیری رسانه‌ای) با ایجاد فضای واقع­ گرایانه برای تصمیم سازی مناسب و پدافند رسانه­ای صحیح، مانع خسارت جدی حاصل از بروز بحران خواهند گردید. در مورد بیماری کرونا به روشنی می­ بینیم که به هر میزان مردم آگاهی بیشتری داشته باشند و توصیه­ های کاربردی و عملیاتی را از نهاد مطمئن و مشخص دریافت کنند، میزان اثرگذاری بحران از طریق ایجاد روحیه امید و کاهش استرس­های اجتماعی در پایین ترین حد خود قرار می­ گیرد. در شرایط فعلی روابط عمومی­ ها می­ توانند با ایجاد فضای اثربخش و تمهید مناسب قبل از وقوع بحران، در حین بروز بحران و پس از بحران ضمن صیانت از سرمایه انسانی سازمان از شیوع آن در میان آحاد جامعه نیز جلوگیری نمایند.

تهدید­هایی از قبیل نبود پروتکل ارتباطی مناسب برای دسته­ ها و گروه­ها و سازمان­ها پیرامون وظایف روابط عمومی­ ها در برابر بیماری کرونا، وجود مسائل غیرمرتبط و غیرکارشناسی در خصوص کرونا در فضای مجازی، نبود کمیته­ های اطلاع­ رسانی ویژه (که با بررسی فضای رسانه‌ای برای کنترل راهبردی فضای مجازی برنامه هدفمند داشته باشند)، نبود جریان ارتباطی مشخص برای ترویج و اطلاع­ رسانی استفاده از بسترهای خدمات غیرحضوری از قبیل وب سایت­ ها و اپلیکیشن­ ها تنها بخشی از مواردی است که ضرورت تقویت جایگاه روابط عمومی ها را در شرایط موجود بیش از گذشته برجسته می­ نماید. با توجه به اینکه از ۴۰ بحران شناسایی شده بین المللی کشور ما استعداد ۳۲ بحران را دارد، روابط عمومی ­ها می بایست با ایجاد آمادگی دائمی و معرفی جایگاه خود به آحاد جامعه در خصوص برنامه ­ریزی ارتباطی، توسعه روابط عمومی الکترونیک فعال، تجزیه و تحلیل بحران­ها و انجام مشاوره صحیح به مدیران تلاش نمایند.

 اما در این میان وجود نگاه مدیریتی ارزشمند به حوزه ارتباطات و روابط عمومی نیز امری مهم به نظر می­رسد. کما اینکه نگرش مدیران بالادستی به مقوله ارتباطات یکی از مولفه­ های موثر بر خروج از انفعال روابط عمومی ­ها است. مدیران می بایست با انتخاب افراد موثر و قوی در روابط عمومی ­ها زمینه خروج فعالیت روابط عمومی­ ها را از کلیشه­ های مرسوم ایجاد کنند و ضمن تقویت این امر به هویت بخشی بیشتر به روابط عمومی­ ها در راستای انجام رسالت ذاتی خویش تلاش نمایند. شاید "کرونا" بهانه­ ای باشد تا با نگاه جدی­ تر به نقش و جایگاه روابط عمومی­ ها به عنوان حلقه ارتباطی موثر با مردم و با حمایت از شوراهای روابط عمومی، به تقویت جایگاه ارتباطی و روابط عمومی­ ها کمک نماییم.



به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، استاندار خراسان جنوبی برای بازدید و یا بهره برداری پروژه های بخش کشاورزی، در طول سال جاری(98) سفرهای بسیاری به شهرستانهای استان داشتند که دستاوردهای فراوانی در این بخش نصیب شهرستان ها گردید.

درشهرستان درمیان، شناسایی و اجرای طرح های آبخیزداری و سیل بند یا دیوار ساحلی در بالادست قنوات و همچنین کمک به مرمت و احیای قنوات شهرستان از اهم بررسی و پیگیریهای استاندار معزز در بخش آب و خاک جهادکشاورزی بود.

بررسی و امکان سنجی ایجاد  مجتمع های کشاورزی و دامداری در نوار مرزی و مناطق عشایری شهرستان و نیز  رفع مشکل گاز رسانی به تعدادی از مرغداریهای بخش گزیک از دیگر دستاوردهای سفر استاندار به شهرستان درمیان بود.



به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، رییس سازمان از پایان طرح هویت گذاری پلاک کوبی دام سبک و سنگین خبر داد و گفت: دام های سبک و سنگین که در طرح هویت گذاری پلاک کوبی نشوند، قاچاق محسوب می شوند.

غلامرضا قوسی با اشاره به اینکه این طرح از بهمن پارسال آغاز شد، افزود: هزینه هویت گذاری برای هر دام سبک دو هزار و ۴۰۰ و دام سنگین هفت هزار تومان برای هر راس است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اعلام اینکه طرح پلاک گذاری دام با هدف جلوگیری از قاچاق دام در استان انجام می‌شود، اظهار داشت: براساس مصوبه هیات دولت در بهمن پارسال مقرر شد تمامی دام‌ها به منظور جلوگیری از قاچاق دام پلاک‌گذاری شوند و هویت آن‌ها در سامانه پنجره واحد جهاد کشاورزی ثبت شود.

وی ادامه داد: ساماندهی حمل و نقل و فروش دام، برآورد تولید دام کشور، قابل شناسایی و پیگیری بودن دام‌ها، جلوگیری از قاچاق دام، کنترل بیماری‌های دام، پیشگیری و اقدام به موقع برای واکسیناسیون دام، اعطا تسهیلات اشتغال و بیمه دام از مزایای اجرای این طرح است.

قوسی با بیان اینکه اتحادیه دامداران کشور مجری اجرای این طرح است، تصریح کرد: دامداران در اسرع وقت برای هویت گذاری دام خود به اتحادیه دامداران استان و شرکت‌های تعاونی و کارگزاران بیمه محصولات کشاورزی مراجعه کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه مهلت هویت گذاری دام در استان تمام شده است، افزود: حدود ۶۰ درصد گاو و گوساله و بیش از  ۵۱ درصد از شتر و ۱۵ درصد گوسفند در استان هویت گذاری شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به پایان مهلت قانونی این طرح، اما برای آن دسته از دامدارانی که تاکنون اطلاع نداشته و اقدام نکرده اند، انجام خواهد شد و اگر دام فاقد پلاکی توسط نیروهای محترم انتظامی توقیف گردد، قاچاق محسوب می شوند و سپس پلاک گذاری و ضبط می گردد.



به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان با اعلام اینکه خراسان جنوبی به لحاظ جمعیت شترداری در کشور مقام دوم را به خود اختصاص داده است، گفت: خراسان جنوبي با دارا بودن حدود 30000 نفر شتر یعنی حدود 16 درصد جمعیت شتر کشور بعنوان دومين استان شترخيز كشور می باشد.

  محمود اشرفی گل ادامه داد: این امر، زمینه اشتغال و بهره برداری بالغ بر 2000 خانوار را در استان فراهم نموده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد شتر استان در سه شهرستان نهبندان، طبس و خوسف وجود دارد، افزود: توليد شیر شتر در استان بالغ بر 8500 تن در سال ولی میزان جمع آوری حدود 1500 تن و مقدار شیر قابل عرضه به بازار حدود 300 تن در سال برآورد مي گردد.

وی اظهار داشت: در صورت ایجاد زیر ساخت های لازم و ایجاد زنجیره ارزش تولیدات شتر در استان و همچنین واردات شترهای مولد پرتولید (با میانگین 12 کیلوگرم در روز) امکان تولید و جمع آوری شیر شتر تا 25000 تن در سال نیز فراهم خواهد شد.

اشرفی بیان کرد: تا کنون 244 نفر از این نوع شتر وارد استان شده است و تعداد واردات در آینده به 8000 نفر خواهد رسبد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی سرمایه گذاری در امر پرورش و تولید فرآورده های شیر و گوشت شتر را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: هدف از سرمایه گذاری در زمینه شتر در استان علاوه بر تولید گوشت شتر ، تولید شیر خام ، فرآوری ، بسته بندی و عرضه محصولات لبنی شتر به بازارهای مصرف داخلی و خارجی می باشد.

اشرفی گل افزود: در این راستا احداث  کارخانه فرآوری شیر شتر به ظرفیت حداقل 30000 تن در سال و تولید شیر خشک شتر جهت صادرات به سایر کشورها از ضروریات توسعه شتر استان می باشد.