سه شنبه     13/شهریور/1403 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدتی است میهمانان ناخوانده زیبا در سطح مرکز استان به پرواز درآمدند اما مردم از دیدن این همه پروانه هم تعجب کرده و هم کمی نگران هستند که البته به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آنها هیچ آسیبی برای محصولات ندارند.

مهدی عصمی‌پور گفت: امسال پوشش گیاهی مناسب مراتع موجب شده تا پراونه‌های رنگی در جمعیت فراوان میهمان این مراتع سرسبز و مزارع استان شوند.

وی با اشاره به اینکه این گونه پروانه آفت محسوب نمی‌شود گفت: این نوع پروانه با این شکل و شمایل که به صورت یک رنگ و یک شکل دیده می‌شوند به دلیل بارندگی‌های خوب اخیر و سرسبزی مراتع جمعیت آن زیاد شده است.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: این پروانه‌ها آفت محصولات زراعی و گیاهان زینتی شهری محسوب نمی‌شود و منبع تغذیه این لارو پروانه علف‌های هرز، گل گاوزبان و پنیرک است و در مورد حضور این پروانه‌ها در شهر جای هیچ گونه نگرانی نیست.

وی افزود: در سال جاری به دلیل بارندگی‌های مساعد و شرایط آب و هوایی مطلوب، زمینه فعالیت پروانه‌های بیشتری فراهم شده است.

عصمتی‌پور گفت: حضور این پروانه‌های زیبا در شهر صحنه‌های زیبایی برای شهروندان و ساکنان این مناطق ایجاد کرده و خوب است، همراه با خانواده در هوای بهاری و دلنشین این روزها به دل طبیعت رفته و از دیدن این مناظر زیبا لذت ببریم.



به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدیر جهاد کشاورزی قاینات گفت: 53 واحد پرورش شترمرغ در این شهرستان 28 درصد گوشت شترمرغ استان را تولید می کنند.

سید عبدالحسین سجادی افزود: 53 واحد پرورش شترمرغ گوشتی، مولد و توام در شهرستان قاینات فعالیت دارند که سالانه بیش از 800 تن محصول در این واحدها تولید می شود.

وی بیان کرد: 10 درصد گوشت تولیدی در شهرستان قاینات مصرف و بقیه به استان های اصفهان، البرز، تهران، کرمان، خراسان رضوی و خراسان شمالی ارسال می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قاینات ادامه داد: 36 پروانه تاسیس شترمرغ پرواری با 9 هزار و 925 قطعه، چهار پروانه تاسیس شترمرغ توام با سه هزار و 300 قطعه و چهار پروانه تاسیس شترمرغ مولد با 185قطعه تاکنون صادر شده است. 

وی عنوان کرد: اغلب دارندگان پروانه تاسیس دارای ساختمان پرورش شترمرغ هستند و در حال حاضر سالانه حدود 800 تن گوشت و 6 هزار قطعه جوجه تولید می کنند که برای استفاده در واحدهای سطح استان ارسال می شود.

سجادی اظهار داشت: پرورش شترمرغ برای 200 خانوار به صورت مستقیم در این شهرستان شغل ایجاد کرده است.
شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در 100 کیلومتری شمال بیرجند مرکز خراسان جنوبی است. 



به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدیر جهاد کشاورزی فردوس با بیان اینکه بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای استان در فردوس با زیر ساخت کامل آماده واگذاری است، گفت:تاکنون استقبالی برای کار تولیدی در این مجتمع نشده است.

علیرضا مهمیز افزود: بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای استان در شهرستان فردوس با زیر ساخت کامل آماده واگذاری است.

وی با بیان اینکه ۳۲ واحد گلخانه‌ای در این مجتمع آماده واگذاری است، عنوان کرد: حتی بانک کشاورزی تسهیلات لازم برای راه اندازی گلخانه می‌دهد و ما نیز آماده آموزش متقاضیان و اعزام آنان به هر نقطه از کشور برای آموزش عملی هستیم.

وی تاکید کرد: برای هر واحد سند تک برگی نیز صادر می‌شود و این همه امکانات و زیرساخت‌ها در شرایط فعلی بیکاری و اوضاع اقتصادی دولت با استقبال بسیار کم جوانان مواجه شده است.

وی از افراد بیکار و بخصوص جوانان خواست با سرمایه گذاری در این شهرک که در جوار شهرک صنعتی فردوس واقع شده، از این فرصت استفاده کرده، تا حداقل بخشی از معضل بیکاری در شهرستان حل شود.

مدیر جهاد کشاورزی فردوس یکی از دلایل استقبال بسیار کم جوانان از کارهای تولیدی را فرهنگ کار در فردوس دانست و افزود: بسیاری از جوانان به دنبال کارهای اداری و پشت میزی هستند و این در حالی است که با سیاستهای فعلی هر روز باید بدنه دولت چابک تر و کوچک‌تر شود.

 



ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ

    27 اردیبهشت ماه در ایران به نام روز "ارتباطات و روابط عمومی" مزین و نامبردار گشته است. ارتباطات از گذشته­ های دور به عنوان یک پدیده حیاتی در زندگی بشر وجود داشته است. چه زمانی که بشر از ابزارهایی همچون دود، نور، آتش و ... استفاده می­ نمود و چه با ورود به عصر تلگراف که زندگی بشر شکل تازه ­تری به خود گرفت و چه امروز که نظام­ها و شبکه­ های ارتباطی همراه با زندگی روزمره بشر رو به جلو حرکت می­ نمایند، همواره به ایجاد نظام رابطه­ ای اندیشیده است. امروزه کم­تر کسی را می­ توان یافت که خود را بی نیاز از ارتباطات و استفاده از ابزارهای ارتباطی بداند. شاید بشر هیچ گاه فکر نمی­ کرد که از ابتدای حیات خویش و همراه و همگام با رشد فکری و جسمی، تا بدین حد با نظامی از این دست و با این پیچیدگی ارتباط داشته باشد. این امر تا بدان جا مهم به نظر می­رسد که غوطه ور شدن در دنیای ارتباطات و شبکه­ های پیچیده ارتباطی، او را به باز تعریف برخی از مفاهیم اساسی و نگاه ویژه به مقوله ارتباطات و روابط عمومی  نیازمند نموده است.

 نامگذاری یک روز در تقویم شمسی ایرانی به نام روابط عمومی نشانگر نقش، کارویژه و جایگاه این بخش در پیشبرد اهداف سازمان در سطوح خرد و کلان است. امروزه روابط عمومی‌ها به عنوان عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامه­ ها و پیشبرد اهداف سازمان‌ها تلقی می­گردند. به عبارت دیگر شاید بتوان گفت که بخش عظیمی از موفقیت یک سازمان مرهون نقش مؤثری است که روابط عمومی ها بر دوش می‌کشند.

در یک نگاه کلی می‌توان گفت روابط عمومی دارای کارکردی درون سازمانی و برون سازمانی است. روابط عمومی از سویی به مانند ویترینی عمل می کند که سازمان را در برابر چشم افکار عمومی نشان داده و به تصویر می کشد و از طریق انعکاس مجموعه فعالیت‌های سازمان نقش سازنده‌ای را در خصوص رشد و توسعه سازمانی ایفا می‌کند. در این ارتباط شاید بتوان نقش آگاهی بخشی و اطلاع رسانی را هم پای فعالیت‌‌های سازمان، مهم و حیاتی برشمرد.

    از سوی دیگر تعامل سازنده و پویا با کسانی که از بیرون به سازمان می­نگرند ضعف‌‌ها،  نقص‌ها، کم و کاستی‌ها و نظرات سازنده را به مدیران سازمان انتقال می دهد. در واقع روابط عمومی خلاق و پویا در پی ارتقای بخش‌های مختلف سازمانی، از طریق ارائه تصویر درست و واقعی از سازمان و نیز ارائه سیستم نظرسنجی و بازخوردگیری است. از این منظر می‌توان روابط عمومی را پل ارتباطی سازمان با افکار عمومی دانست که در راستای رسالت سازنده خود در ارتقا و پیشرفت سازمان موانع پیش رو را شناسایی کرده و به عنوان مشاور امین سازمان، در جهت رفع موانع گام برمی‌دارد. علاوه بر این روابط عمومی نقش مؤثری در پویایی و تحرک درون سازمانی دارد. این بخش سازمان حلقه وصلی محسوب می‌شود تا از طریق برنامه‌ریزی برای ایجاد فضاهای ارتباطی بین مدیران و کارکنان سازمان در جهت شاداب کردن و تجدید روحیه افراد و نیز انتقال تجارب عمل کند. در واقع روابط عمومی حلقه طلایی ارتباطات اجتماعی درون سازمانی و برون سازمانی است که به ایجاد فضای تفاهم و گفتگو میان افراد سازمان و اجتماع کمک می کند.

   سخن آخر اینکه ضمن تبریک و آرزوی توفیق برای همه اندیشمندان، فعالان، کارگزارن و مسئولین و کارشناسان روابط عمومی،  نامگذاری این روز به نام روز "ارتباطات و روابط عمومی" فرصت مغتنمی است تا اندیشمندان و مسؤولان و دست‌اندرکاران به موضوع آسیب شناسی این عرصه نیز توجه نمایند تا با توانمند سازی هر چه بیشتر روابط عمومی‌ها، کمک به نهادینه شدن جایگاه و ساختار آنها درراستای حل مشکلات گامی مؤثر در جهت رشد و توسعه سازمانی و اجتماعی بردارند.