به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، هاشم ولی پورمطلق در بازدید از مزرعه خارشتر در خراسان جنوبی با تأکید بر سودآوری این بذر برای استان در راستای حمایت از تولیدات داخلی، گفت: خراسان جنوبی توانست با تولید رقم نمونه بذر خارشتر علاوه بر تامین نیاز استان این بذر را به سایر استان ها صادر کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: خارشتر مقاومت بسیار بالایی در سرما، طوفان، خشکی و شوری دارد، این گیاه به وسیله بذر و ریزوم تکثیر می شود.

ولی پورمطلق با اشاره به تلاش هایی که همکارانش برای تولید این بذر داشته اند ادامه می دهد: از سال ۹۴ فعالیت های اولیه در حوزه این گیاه دارویی در استان آغاز و خوشبختانه توانستیم به تکنیک مهم بذر خارشتر برای اولین بار در کشور دست یابیم.

وی خارشتر را بذری مناسب در خانواده داروهای گیاهی معرفی می­کند و برای خواصش اینگونه می­گوید: این گیاه خواص دارویی بسیاری از جمله ضد سیاه سرفه، ضد تب و لرز، ادرار آور ورفع صفرا دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی  با بیان اینکه در ایران تحقیقات زیادی برای تولید این بذر در حال انجام بود، چرا که گیاه خارشتر یک گیاه خود رو است و اقلب گیاهان خود رو وقتی قرار است به کاشت حداکثری و یک سری تغییرات ژنتیکی برسند یا تولید نمی شود و یا نمونه ای که خوب و مرغوب باشد را نمی توان از آن ها بدست آورد به همین دلیل تلاش استان در این زمینه چندین برابر شد و در نهایت توانستیم بهترین نوع بذر خار شتر را تولید و در مزرعه نمونه کاشت کنیم.

خارشتر محصولی کم آب بر

هاشم ولی پورمطلق با اشاره به زمین های کاشت شده ای که حالا دیگر از آن ها برداشت می شود می گوید: مسلط شدن به فرمول کاشت و فرآوری این گیاه نیاز به مطالعات فراوان و مسائل آزمایشگاهی دارد و ما اینک به این فرمول دست یافته ایم.

وی مصرف آب در این گیاه را بسیار پایین اعلام کرده و می افزاید: سال گذشته در راستای توسعه این گیاه اولین قرارداد با استان کرمان منعقد شد اما اینک به استان های دیگر نیز صادرات داریم.

از تولید بذر خار شتر حمایت می کنیم

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به افزایش تولید بذر خار شتر در استان از مرداد سال گذشته تاکنون می گوید: کرمان ، اصفهان و قم جزو استان هایی است که هم اکنون صادرات بذر از استان به آنها انجام می شود.

 وی ادامه داد: البته بر اساس برنمامه ریزی های انجام شده در تلاشیم با افزایش سطح زیر کشت این صادرات را افزایش دهیم.

ولی پور با اشاره به فواید تولید این گیاه در استان می گوید: بذر خار شتر علاوه بر این که در بحث های صادراتی برای استان سود آور بوده است، باعث شده در تامین علوفه دام ها و نیز تولید عرق خارشتر به عنوان یک گیاه دارویی بسیار ارزشمند موفق باشیم.

وی میزان برداشت در سطح استان را حدود هفت تن اعلام می کند که با توجه به در نظر گرفتن مزارع بیشتر برای این گیاه به زودی سطح زیرکشت آن در استان افزایش می یابد، این گیاه در رقابت با یونجه توانسته خود را به جایگاه خوبی برساند.

وی تاکید می کند: هر کشاورزی که بخواهد برای کاشت این گیاه در مزارع خود اقدام کند سازمان جهاد کشاورزی نهایت همکاری را در انتقال اطلاعات و تجربیات در زمینه های کاشت و برداشت و راهنمایی برای فروش با آنها خواهد داشت.

لازم به ذکر است که مرداد ماه سال گذشته تولید بذر خار شتر برای اولین بار در ایران آن هم در استانی مانند خراسان جنوبی رسانه ای شد، بذری که حالا می تواند همچون زمردی در مزارع استان تولید و چرخ اقتصاد و اشتغال را کوک کند.

اولین مزرعه خارشتر استان در روستای چاهک موسویه استان خراسان جنوبی، اجرا شد و به گفته کارشناسان خارشتر گیاهی پایا و بوته ای نیمه چوبی است، این گیاه برای اولین بار در کشور در راستای اقتصاد مقاومتی و استفاده از پتانسیل های داخلی در اقلیم خراسان جنوبی کشت شد.

گفته می شود طبیعت خارشتر از نظر حکمای طبّ سنتی، خیلی گرم‌وخشک است و به‌عنوان مُدرّ و مُسهِل از آن بهره می‌برند. همچنین، جوشانده آن مُعرِّق است و مالیدن روغن برگ‌های آن برای روماتیسم مفید است.

گُل‌های آن نیز برای التیام بواسیر مؤثر است. بر طبق تحقیقات جدید مشخص شده است که مواد موجود در ریشه خارشتر می تواند در تقویت سیستم دفاعی بدن مؤثر واقع شود. برخلاف باور رایج و برخی مطالب مکتوب و مجازی، عرق خارشتر هیچ تأثیری در از بین‌بردن سنگ‌های کلیوی و مثانه ندارد.