به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مهدی یوسفی گفت: در سال‌های اخیر با رویکرد ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی، تولید محصول سالم و در راستای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی، روش‌های کنترل تلفیقی و بیولوژیک جایگزین روش‌های مبارزه شیمیایی محض شده است. به طوری که دو زیر پروژه مهم اقتصاد مقاومتی، کنترل بیولوژیک و کنترل غیر شیمیایی آفات با استفاده از تجهیزات کنترل غیرشیمیایی تعیین گردیده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: حفظ و حراست محصولات زراعی و باغی از گزند عوامل خسارت زای گیاهی شامل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: در این راستا، پیش آگاهی، اطلاع رسانی و استفاده از روش‌های نوین کنترل و مبارزه با آفات و بیماری‌ها بر عهده بخش حفظ نباتات است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در سال‌های اخیر با رویکرد ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی و تولید محصول سالم، روش‌های کنترل تلفیقی و بیولوژیک جایگزین روش‌های مبارزه شیمیایی محض شده و گام مهمی در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی برداشته شده است.

یوسفی ادامه داد: خشکسالی‌های متوالی در استان خراسان‌جنوبی، زمینه ساز طغیان بسیاری از آفات و بیماری‌ها از جمله چوبخوارها بوده که با تلاش همکاران حفظ نباتات در سطح استان عملیات کنترل و مبارزه با آنان هر ساله انجام و پیگیری‌های لازم در راستای وظایف سازمانی صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه از مبارزه با سن گندم در سال زراعی جاری، در سطح 1308 هکتار خبر داد و افزود عملیات مبارزه علیه این آفت در شهرستانهای سردسیر استان نظیر شهرستان قاین ادامه دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی همچنین به تجهیز شبکه مراقبت و پیش آگاهی استان، به کارگیری ناظرین گیاهپزشکی و نصب دستگاه‌های دیتالاگر( هواشناسی) برای ایستگاه‌های پیش آگاهی استان اشاره کرد و ادامه داد: از کشاورزان می‌خواهیم قبل از هر گونه مبارزه با آفات، با مراجعه به مدیریت‌ها و مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک‌های گیاهپزشکی، از زمان دقیق و روش مبارزه مناسب اطلاع حاصل نمایند.

مهندس یوسفی، پسیل و پروانه چوبخوار پسته را از مهم‌ترین آفات باغات پسته استان برشمرد و اظهار کرد: سم پاشی بی رویه علیه این آفات، خطر طغیان آن در سال‌های آتی را در پی خواهد داشت. بنابراین اجرای عملیات مبارزه تلفیقی بهترین روش کنترل این آفات است.

وی با بیان اینکه عملیات ردیابی و مبارزه با بیماری زنگ زرشک هر ساله به نحو مقتضی انجام می‌شود افزود: کشاورزان باید ضمن رعایت توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی از جابجایی پاجوش از مناطق آلوده به سایر مناطق خودداری کنند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ضمن اشاره به آغاز فصل برداشت محصولاتی نظیر کلزا و غلات، یادآور شد: عملیات ضد عفونی کمباین‌های مهاجر برای جلوگیری از انتشار هر گونه آفت، عامل بیماری و بذور علف‌های هرز سمج و مشکل ساز در استان با نظارت کارشناسان جهاد کشاورزی اجرا می‌شود.