به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، محمد مهدی مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی در جشن شکرگزاری برداشت عناب در روستای سیوجان شهرستان خوسف از نامگذاری میدانی در شهر بیرجند به نام عناب خبر داد و گفت: در مراسم نامگذاری میدان عناب تمام سفرای کشورهای خارجی که در تهران سفارتخانه دارند حضور خواهند داشت.

وی افزود: باید پژوهش های عمیقی برای شناساندن خواص طبی و درمانی عناب انجام شود تا مردم دنیا طالب این محصول شوند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه باید برای عناب جدولی ویژه از پژوهش باز شود و یکی از رسالت های دانشگاه انجام پژوهش، معرفی مزیت ها و محصولات استراتژیک استان خراسان جنوبی است، ادامه داد: ریشه و خواستگاه محصول عناب روستای سیوجان شهرستان خوسف است و جهاد کشاورزی باید برای اصول زراعی و تولید محصول به بهترین شکل ممکن فعالیت کند.

مروج الشریعه با تاکید بر انجام کاوش های عمیق تحقیقات ژنتیکی برای محصول عناب، ادامه داد: باید این منطقه به عنوان قطب بزرگ صنعت عناب تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه باید برای قیمت محصولات استراتژیک استان چاره اندیشی شود، افزود: این ظلم به مردم است که دلالان این محصولات را با یک پنجم قیمت خریداری و به چندین برابر قیمت در بازار بفروشند لذا باید در کوتاه مدت سازمان تعاون روستایی در این زمینه کمک کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت:در بلند مدت تولید کنندگان باید در حوزه بازرگانی و بازاریابی محصول عناب صاحب برند شوند و تعیین کننده قیمت باشند و این مهم ایجاد تشکل بازرگانی را طلب می‌کند.

مروج الشریعه بیان کرد: استانداری خراسان جنوبی برای استقرار و تثبیت دبیرخانه جشنواره شکرگزاری برداشت عناب در شهرستان خوسف کمک می کند.

وی با بیان اینکه شهرستان خوسف کانون توسعه و مرکز علمای بزرگ و سادات است، گفت: امروز شهرستان خوسف بزرگترین نقطه سرمایه گذاری خارجی و بالاترین قطب فولاد و چدن و صنایع وابسته کارخانجات در خراسان جنوبی است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: خوسف یکی از مراکز مهم پرورش شتر و فرآوری سنگ های نیمه قیمتی است و در حوزه صنعت و کشاورزی و انرژی های تجدبدپذیر است همچنین جایی که درخشش بالای خواهد داشت نیز شهرستان خوسف است.

مروج الشریعه با تاکید بر اینکه این شهرستان اقماری خراسان جنوبی روزی معضلات بزرگ شهرستان بیرجند را حل خواهد کرد و جمعیت بیکار سرریز شهر بیرجند به شهرستان خوسف در آینده نزدیک خواهند آمد وقتی که کارخانجات یکی پس از دیگری شکل بگیرد، افزود: در استان منطقه ای که همه چیز را به عنوان اجتماعی از مزیت دارد شهرستان خوسف است.