به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، کشاورزی هرچند دارای منافع اقتصادی است اما فعالیتی همراه با مخاطرات طبیعی، اقتصادی و اجتماعی و خطرپذیری بالا است.

رئیس مدیریت بحران و مخاطرات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پارسال مخاطرات طبیعی یکهزار و 288 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت زد، گفت: بیشتر این خسارت ها به ترتیب مربوط به خشکسالی، سیل، سرمازدگی، تگرگ و توفان بوده است.
رضا یزدان مهر با بیان اینکه خشکسالی 840 میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد کرد اظهار داشت: امید است خشکسالی های سال های گذشته تا حدودی با بارندگی های اخیر جبران شود.
وی عنوان کرد: در این زمینه 13 هزار و 61 کشاورز استان دچار خسارت های سنگینی شدند.
وی ادامه داد: اواخر سال گذشته برای جبران بخشی از خسارات ناشی از سیل کشاورزان 100 میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبارات مدیریت بحران به استان اختصاص یافت که از 25 اسفندماه ثبت نام کشاورزان خسارت دیده در بانک های ملی و کشاورزی آغاز شده است.
یزدان مهر افزود: خسارت سیل و تگرگ سال گذشته در استان 314 میلیارد تومان برآورد شده است که پرداخت تسهیلات به زودی در بانک های عامل آغاز خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه در این سیل اخیر به بیش از پنج هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی خسارت وارد شد گفت: سیل بیش از 399 میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت زد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در رابطه با این موضوع افزود: بیشترین میزان خسارت ها، به بخش باغات با بیش از هشت هزار و 200 هکتار و معادل 316 میلیارد تومان بوده است.
غلامرضا قوسی ادامه داد: پس از باغات بیشترین خسارت به ترتیب به منابع آبی با مبلغ 38.6 میلیارد تومان، بخش زراعی 29.6 میلیارد تومان و در نهایت سایر بخش ها از جمله دام، طیور، شیلات و آبزیان و تأسیسات با مبلغ 14.8 میلیارد تومان وارد شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سیل به بیش از 267 رشته قنات استان خسارت زد اظهار داشت: این خسارت ها 30 تا 100 درصد گزارش شده که بیشترین قنوات تخریب شده به ترتیب در شهرستان های سربیشه، طبس و بشرویه بوده است.
وی اضافه کرد: همچنین در سیل اخیر بیش از یکهزار و 600 قطعه طیور و نزدیک به 637 راس دام تلف شدند که البته میزان خسارت ها در این مرحله هنوز نهایی نشده است.
سال های زیادی بر اثر خشکسالی و سرمازدگی فصلی کشاورزان خسارت سنگینی می بینند هر چند کارشناسان معتقدند در صورت بیمه کشاورزی ضرر کمتری متحمل می شوند اما کشاورزان از تاخیر زیاد پرداخت غرامت و تعیین رقم دقیق خسارت گلایه دارند.
معاون خدمات بیمه کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اواخر بهمن، اسفند و نیمه اول فروردین شاهد وقوع سیل در برخی مناطق استان به ویژه بشرویه، سربیشه، عشق آباد، فردوس و نهبندان بودیم حدود 43 میلیارد ریال به محصولات زراعی و باغی خسارت زد.
جواد غنچه افزود: در سال زراعی جاری ( 98-97 ) 49 هزار 836 فقره بیمه نامه در استان صادر شد که از این تعداد یکهزار و 631 هکتار تنه درخت، 316 هزار راس دام سبک و 14 میلیون قطعه گوشتی، 23 هزار و 300 هکتار محصولات باغی، 19 هزار هکتار محصولات زراعی و 44 هزار هکتار منابع طبیعی است.
وی بیان کرد: میزان بیمه نامه های بخش کشاورزی امسال در مقایسه با سال قبل رشد خیلی خوبی داشت به این صورت که بیمه تنه درختان 4 برابر( 467 درصد) ، منابع طبیعی 200 درصد، زراعی 150 درصد، باغی 128 درصد افزایش یافت.
معاون خدمات بیمه کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: غرامت های سال زراعی گذشته در تمامی زیربخش ها 190 میلیارد ریال در استان برآورد شد که از این میزان 40 میلیارد ریال باقی مانده و مابقی به حساب کشاورزان و دامداران واریز شده است.
وی یادآور شد: بیشترین خسارت ها با 78 میلیارد ریال مربوط به بخش زراعی و باغی بود که عامل خسارت نیز سرما و یخبندان بوده است.
غنچه ادامه داد: ویژگی طبیعت بر این است که خیلی از حوادث قابل پیش بینی نیستند لذا از کشاورزان و دامداران انتظار می رود نسبت به بیمه محصولات و دام خود اهتمام بیشتری داشته باشند.
معاون خدمات بیمه کشاورزی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: کشاورزان و دامداران می توانند برای جبران بخشی از خسارات ها از خدمات بیمه استفاده کنند.
برای کمک به کشاورزان خسارت دیده بند «خ» ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه در مجلس تصویب و به استان ها ابلاغ شد که در این زمینه دولت بانک مرکزی را موظف کرد تا در تامین بودجه مورد نیاز اقدام کند.
در بند «خ» قرار بر این شد آندسته از کشاورزانی که سررسید تسهیلات آنان از یکم مهرماه 96 تا 29 اسفندماه 97 بوده و دچار خسارت هایی از قبیل خشکسالی، سیل، آتش سوزی و سایر شده اند از این خدمات برخوردار شوند.
مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی هم در این زمینه گفت: پارسال در اجرای بند «خ» تبصره 33 قانون برنامه ششم توسعه با وجود ابلاغ دستورالعمل در ماه های پایانی سال، بدهی پنج هزار و 824 کشاورز خسارت دیده در چارچوب بند مذکور به مدت سه سال امهال شد.
امیرحسام قزلباش افزود: برای سایر کشاورزان غیرمشمول نیز بسته حمایتی خاصی از سوی این بانک به شعب تابعه ابلاغ شد.
وی اظهار داشت: با استفاده از آن، تسهیلات هشت هزار و 938 نفز از تولیدکنندگان استان به مبلغ 2 هزار و 700 میلیارد ریال تمدید شده است.
مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: از محل بند «خ» مبلغ 467 میلیارد ریال از مطالبات کشاورزان استان تعیین تکلیف شده است.