به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، رییس سازمان اظهار کرد: از ابتدای اجرای سیستم های نوین آبیاری در خراسان جنوبی تاکنون 31 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی (زراعی و باغی) مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شده است.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه در حال حاضر این سیستم‌ها در سطح 12 هزار و 191 هکتار در حال اجرا است، افزود: در سال جاری حدود 850 میلیارد ریال اعتبار مصوب از محل کمک‌های فنی و اعتباری برای استان خراسان جنوبی اعلام شده که به تناسب تخصیص اعتبار، معرفی طرح ها در دستور کار خواهد بود.

وی عنوان کرد: در سال گذشته به ازای هر هکتار آبیاری قطره‌ای حداکثر 300 میلیون ریال و به ازای هر هکتار آبیاری کم فشار حداکثر 90 میلیون ریال کمک بلاعوض دولت پرداخت شده است.

وی در مورد نظارت بر اجرای سیستم های نوین آبیاری، اظهار کرد: پیگیری بهره‌برداری از پروژه‌ها و نظارت بر نحوه بهره‌برداری از سیستم اجرایی توسط ناظرین مشاور بر بهره‌برداری به مدت دو سال پس از تحویل موقت به صورت مستمر انجام شده و راهنمایی‌های لازم و آموزش‌های اصولی جهت استفاده صحیح و بهینه از سیستم اجرایی به متقاضی توسط این ناظرین ارائه می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: سیستم‌های نوین آبیاری متنوع برای تمامی محصولات زراعی و باغی مورد استفاده و اجرا قرار می‌گیرد.

قوسی عنوان کرد: اجرای سیستم های نوین آبیاری فاقد هر گونه محدودیت سطح بوده و برای هر سطحی اجرا می‌شود. هر چه سطح تقاضای اجرایی بیشتر باشد میزان هزینه خودیاری به ازای واحد سطح کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: میزان اعتبارات تخصیص یافته جهت اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سال گذشته حدود 246 میلیارد ریال بوده که به صورت کامل تعهد شده است در حال حاضر نیز معرفی طرح ها بر اساس اعتبارات مصوب استان در دستور کار قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: اعتبارات دولتی برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و کم فشار 85 درصد بلاعوض بوده و 15 درصد نیز خودیاری تا سقف نرم تعیین شده به ازای هر هکتار می‌باشد.

قوسی افزود: تاکنون با پیگیری‌های صورت گرفته برای تخصیص اعتبارت محدودیتی برای معرفی طرح های مذکور در استان وجود ندارد. 

وی اظهار کرد: تاکنون برای حدود 349 متقاضی ثبت‌نام و تشکیل پرونده صورت پذیرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: اجرای سیستم های نوین آبیاری یکی از بهترین راهبردها در شرایط خشکسالی برای مدیریت بهینه منابع آبی و افزایش راندمان آبیاری و به تبع آن افزایش ضریب بهره وری آب می‌باشد.

قوسی گفت: بهره‌بردارانی که قبلا از اعتبارات بلاعوض دولتی استفاده کرده‌اند در صورتی که متقاضی اجرای طرح در ارضی جدید باشند پس از طی مراحل ثبت‌نام و تشکیل پرونده نسبت به معرفی آنها به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی اقدام می‌شود.

وی افزود: در اعتبارات سال گذشته به ازای هر هکتار آبیاری کم فشار حداکثر 90 میلیون ریال کمک بلاعوض دولت و به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار حداکثر 300 میلیون ریال کمک بلاعوض دولت به متقاضیان پرداخت می‌شود و در سال جاری پس از ابلاغ موافقت نامه نرم جدید برای پروژه‌های سال 1400 اعمال خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: اعتبارات مصوب سال جاری حدود 850 میلیارد ریال است که در مقایسه با اعتبار مصوب سال گذشته حدود دو برابر افزایش دارد.

قوسی خاطرنشان کرد: ضمن طبق گزارش تیرماه سال جاری مشاور وزیر و مجری طرح سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی، استان خراسان جنوبی تا پایان تیرماه با اجرای ۱۳۵۷ هکتار پروژه‌های نوین آبیاری رتبه پنجم کشور و با ۱۲ هزار و ۲۸۹ هکتار رتبه اول کشور را در پروژه‌های در حال اجرا کسب کرده است.