به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، محمدحسن غلامی صبح امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایانا به خشکسالی 18 ساله در این استان اشاره کرد و گفت: بحث آب یک موضوع مهم بوده وتنها معطوف به سازمان آب و یا وزارت نیرو نمی‌شود و هر اداره، نهاد یا سازمان در حد خود سهمی در این امر دارد که جهاد کشاورزی در طی  چند سال اخیر توانسته با ایده‌های به روز و به صرفه در بخش آب کشاورزی این موضوع را مدیریت کند.

وی ادامه داد: در امر کشت‌های گلخانه ای بسیار موفق عمل کرده‌ایم و در حال حاضر در بیشتر شهرستان‌های استان، کشت گلخانه ای را جایگزین دیگر کشت‌ها کرده ایم.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از نکته‌های کلیدی این نوع کشت‌ها مصرف بسیار کم و اندک آب است، لذا با توصیه‌هایی که سازمان در سال‌های گذشته به کشاورزان در سطح استان داشته و با واگذاری تسهیلات با نرخ سود پایین و بلا عوض به نوعی کشاورزان را تشویق کرده که از این نوع کشت‌ها استفاده کنند.

غلامی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی استان در سال 95 ونیمه سال 96 بیش از 80 درصد اراضی کشاورزی را به سیستم نوین آبیاری تحت فشار مجهز کرده است، تصریح کرد: در این طرح در هر هکتار ۴۴۰ هزار متر مکعب صرفه جویی در آب شده است.

وی ادامه داد: به طور کلی در اعتبارات سال 95، ۴۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی آب در بخش کشاورزی داشته‌ایم. 

 غلامی بیان کرد: کشت‌های بهاره را تعطیل کرده‌ایم و به سمت کشت‌های پاییزه رفته‌ایم، چرا که در این روش نیز حداقل حدود 22درصد صرفه جویی داشته‌ایم.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: در بخش کشت‌های بهاره مصرفی آب بسیار بالا است و در این شرایط بحرانی قابل قبول نیست.

کشت‌های نشایی و کشت‌های نواری از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی

غلامی، کشت‌های نشایی و کشت‌های نواری را از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی دانست و افزود: در طی سال‌های گذشته این کشت‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش مرکزی شهرستان بیرجند در سال 95 بیشترین کشت‌های نشایی انجام شده است، ادامه داد: در خراسان جنوبی 50 هکتار کشت گلخانه‌ای داریم.

غلامی با اشاره به اینکه تنها با همراهی مردم و مخصوصا فعالین در حوزه کشاورزی می‌توانیم به تکنیک‌های مدرن و به روز کشاورزی برسیم، تصریح کرد: امروز در کشور بیش از 43 درصدآب در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که تنها با یک مدیریت صحیح و مدبرانه این امر امکان پذیر خواهد بود.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: از فارغ التحصیلان بخش کشاورزی می‌خواهیم که در این مسیر ما را یاری کنند.