به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، هاشم ولی پورمطلق صبح امروز(شنبه 15 اردیبهشت) در بازدید از مزرعه الگویی گل محمدی ایستگاه تحقیقات وآموزش کشاورزی گفت: گل محمدی یکی از محصولات درآمدزا برای باغداران است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی ، گل محمدی را گیاهی مقاوم در برابر شوری آب و سرما توصیف کرد و گفت: درخت گل محمدی سال سوم گلدهی کرده و سال پنجم به اوج گلدهی و باروری می‌رسد.

ولی پورمطلق با بیان اینکه هفت واحد فعال فرآوری گل محمدی در استان فعال است، افزود: 50 درصد تولید گل محمدی استان در داخل استان فرآوری می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی به هندوستان، صادرات گل محمدی دارد، خاطرنشان کرد:   در استان، شرایط سختی از نظر تنش‌های آبی داریم.

ولی پورمطلق از ارائه تسهیلاتی کم بهره و بلندمدت برای توسعه کشت گل محمدی در استان خبر داد و یادآور شد: امسال برای اولین بار گل محمدی در برابر خسارت‌ها بیمه شده است.

وی خاطرنشان کرد: آب مزارع کشت الگویی گل محمدی استان مجهز به سامانه‌های آبیاری قطره‌ای و کم فشار است که از این طریق در مصرف آب بسیار صرفه جویی می‌شود .

برای جلوگیری از خام فروشی در صنعت گل محمدی باید محصول بر پایه دانش تولید شود و در واقع مهم‌ترین فعالیت صنعت همین موضوع است.

فرآوری 50 درصد تولید گل محمدی در خراسان‌جنوبی

مهدی عصمتی پور، معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز گفت: ۵۰   درصد تولید گل محمدی استان در داخل استان فرآوری می‌شود.

وی با بیان اینکه   گل محمدی یکی از گیاهان دارویی معطر است و تولید بالایی در کشور دارد،   اظهار کرد: ایران   بعد از ترکیه و بلغارستان در رتبه سوم تولید گل محمدی قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر 1225هکتار از اراضی خراسان‌جنوبی زیر کشت گل محمدی است که 30 هکتار جدیدا اضافه شده است.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه پیش بینی می‌کنیم، امسال   100 تن از مزارع گل محمدی برداشت داشته باشیم، تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان در حال احداث یک مجموعه پنج هکتاری است که دو هکتار از آن سال گذشته و سه هکتار امسال احداث می‌شود.

عصمتی پور   از هفت   هزار گونه گل محمدی در کشور خبر داد و اظهار کرد: 54    ژنوتیپ از گل محمدی در استان شناسایی شده که محققان روی 13 ژنوتیپ در باغ مادری تحقیق می‌کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به شرایط استان و خشکسالی چندین ساله، با کاهش کمیت و کیفیت آب مواجه هستیم، افزود:گل محمدی یکی از محصولات مقاوم است که نسبت به خشکی و سرما مقاومت بالایی دارد و با اقلیم استان سازگار است.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: گل محمدی   در سال سوم گل می‌دهد و در سال پنجم به اوج گلدهی می‌رسد و هر ساله باغات گل محمدی هرس می‌شود.

بررسی گونه‌های برتر گل محمدی در خراسان جنوبی

مرضیه تابع محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی با اشاره به سایت تکثیر گل محمدی بیرجند،گفت: این 5000 هکتار وسعت دارد.

وی با بیان اینکه سیستم برای منطقه و شهر بیرجند با اهداف بزرگی تاسیس شده است، افزود: این سیستم منابع آب زیرزمینی را در مواقع سیلاب تغذیه می‌کند و تعداد زیادی درختان مثمر داریم.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه شاید آن چنان که باید به این منطقه اهمیت داده نمی‌شود چرا که اهداف طرح دیده نمی‌شود، تصریح کرد: یکی از مواردی که موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با پیشنهاد مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی در حال اجرا دارد، طرح پروژه گل محمدی است.