به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، همزمان با چهارمین روز از هفته جهاد، رییس سازمان در نماز جمعه مرکز استان بعنوان سخنران قبل خطبه ها در خصوص نقش کشاورزی و اهمیت آن در زندگی مردم با حاضرین در نماز جمعه به ایراد سخن پرداخت.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه امروز نیاز به واردات گندم وجود ندارد و طی چهار سال اخیر در گندم خودکفا شدیم گفت: ۳۲ درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی فعال هستند و ۲۹ درصد تولید ناخالص توسط بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: هفته جهاد کشاورزی فرصتی برای بیان عملکرد یک ساله عرصه کشاورزی و تقدیر از دست اندرکاران این بخش است.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی در سال 57 تاسیس شد و با ادغام سازمان های جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی، این سازمان جهاد کشاورزی شکل گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: سال جاری در پیام نوروزی مقام معظم رهبری به عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده و ایشان اعلام کردند اگر قرار است مسأله اشتغال، بیکاری، معیشتی و ارزش پول ملی حل کنیم کلید آن در رونق تولید است.

قوسی با بیان اینکه مسأله اقتصاد مسأله مهم در کشور است تصریح کرد: تمام مسئولان و کارگزاران نظام برنامه ریزی داشته باشند و مردم از این نتیجه تدبیر و برنامه ریزی در کوتاه مدت بهره مند شوند و بخش کشاورزی یکی از بخش های اقتصادی و تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی کمترین وابستگی به خارج داریم و این بخش در راستای بی اثر کردن تحریم ها سرافراز بوده و در این دوران سخت تحریم ها تراز اقتصادی کشور را مثبت کرد و بخش کشاورزی ظرفیت خوبی برای ارزش افزوده و تولید ناخالص دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: بحث امنیت غذایی رسالت مهم بخش کشاورزی است و استقلال هر کشور ریشه در امنیت غذایی دارد؛ بخش کشاورزی درون گرا است و از ظرفیت و توان داخلی کشور حداقل بهره برداری می کند و این بخش نیاز غذایی کشور را برطرف کرده است.

قوسی با بیان اینکه ایران اسلامی در تولید بسیاری از محصولات غذایی خودکفا شده است اظهار کرد: علی رغم خشکسالی های 20 ساله در استان و کشور اما هیچگونه مشکلی در تامین قوت اصلی خود یعنی گندم نداشته است که این نشانگر همت و تلاش تولیدکنندگان بخش کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه امروز نیاز به واردات گندم وجود ندارد و طی چهار سال اخیر در گندم خودکفا شدیم افزود: 32 درصد جمعیت استان در بخش کشاورزی فعال هستند و 29 درصد تولید ناخالص توسط بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بسیاری از محصولات تولید شده در استان مانند پسته، پنبه، گل نرگس، زعفران، زرشک و عناب منحصر به فرد است و این محصولات از نظر اقتصادی محصولات ارزشمندی هستند.

قوسی با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه ای مدنظر قرار گیرد و الگوی کشت را تغییر دهیم بیان کرد: کشاورزان خراسان جنوبی ثابت کردند که در شرایط خشکسالی می توانند جز نمونه های کشوری باشند و امسال نیز 14 کشاورز استان نمونه ملی شدند.

وی عنوان کرد: خراسان جنوبی صادر کننده خوراک دام و طیور و مرغ و تخم مرغ است و تنها 30 درصد ظرفیت تولید مرغ و تخم مرغ و گوشت قرمز در استان مصرف می شود و مابقی به دیگر استان ها صادر می شود.