به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی،  مدیر امور باغبانی سازمان در روز ملی گل‌محمدی و گلاب و جشن شکرگزاری برداشت گل‌محمدی در شهرستان سربیشه، سطح زیرکشت گل محمدی در خراسان جنوبی را  ۴۵۱ هکتار عنوان کرد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال ۸۸۱ تن گل از مزارع استان برداشت شود که نسبت به سال گذشته از افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی برخوردار است.

منوچهر شایسته افزود: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در خراسان جنوبی به ترتیب در شهرستان سربیشه با ۲۱۵ هکتار، قاین با ۵۵ هکتار و زیرکوه با ۵۰ هکتار است.

وی  با بیان اینکه کارگاه‌های فعال برای گل محمدی و گلاب گیری بسیار محدود است، گفت: بر اساس پیگیری های انجام شده  تلاش بر این است که در این راستا زنجیره ارزش تولید گل محمدی با راه اندازی کارخانه اسانس گیری در سربیشه طی ماه‌های آینده تکمیل شود.

وی خاطر نشان کرد:  با پیگیری‌های  انجام شده مقرر شد به جز زرشک،گل محمدی و عناب دیگر محصولات مانند توت، و... (همه محصولات زیر شاخه باغبانی) از جمله گل محمدی مجوز احداث سالن و خشک کردن  به آنها داده شود که مقدمات این کار در حال انجام است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی ه میانگین تولید گل محمدی تا زمان رسیدن به دآمد اقتصادی را حدود ۶ سال عنوان کرد و یادآور شد: تولید گل محمدی نسبت به دیگر محصولات آب بر مشابه، دو تا سه برابر ارزش افزوده بالایی دارد.

شایسته با اشاره به اینکه برداشت گل محمدی در استان به میزان 22000 نفر در روز اشتغال ایجاد می شود، ادامه داد:  نگهداری باغ، صنایع وابسته و فناوری گل محمدی نیز زنجیره طویلی است که در بحث اشتغالزایی می تواند نسبت به دیگر محصولات از ارزش بیشتری برخوردار باشد.

وی سطح زیر کشت گل محمدی در این گلستان که در آن جشن شکرگزاری و برداشت گل محمدی انجام شد را 12 هکتار و کل دشت خاران را 48 هکتار اعلام کرد و گفت: با هدف جلوگیری از پرت آب، نهال های گل محمدی به شیوه آبیاری قطره ای آبیاری می شود.

در پایان از ۱۱ نفر از تولیدکنندگان و فراوری کنندگان گل محمدی تقدیر شد و تفاهم نامه حمایت تسهیلاتی بین ستاد اجرایی فرمان امام(ره)و سازمان جهاد کشاورزی منعقد شد.