به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، موسی سلیمانی گفت: حدود 2100 هکتار از باغات و مزارع شهرستان سرایان در سال جاری، زیر پوشش مبارزه تلفیقی با آفات قرار گرفته است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سرایان افزود: در زمان حاضر طرح مبارزه تلفیقی با آفات بر روی محصولات عمده شهرستان سرایان مانند پسته، انار و جالیز در دست اجرا است. 

سلیمانی اظهار کرد: در سال‌های اخیر با رویکرد ارتقاء سلامت محصولات کشاورزی و تولید محصول سالم، روش‌های کنترل تلفیقی و بیولوژیک جایگزین روش‌های مبارزه شیمیایی محض شده است.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که واحد حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان سرایان پیگیری می‌کند، مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری ‌ها است. 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سرایان هدف از اجرای طرح مبارزه تلفیقی با آفات را کاهش مصرف سموم و افزایش سلامت محصولات کشاورزی و تولید محصول سالم عنوان و تصریح کرد: در زمان حاضر طرح مبارزه تلفیقی با آفات بر روی محصولات عمده شهرستان سرایان مانند پسته، انار و جالیز در دست اجرا است. 

سلیمانی گفت: حداقل 2100 هکتار از باغات و مزارع شهرستان سرایان در سال 97، زیر پوشش مبارزه تلفیقی با آفات قرار گرفته است.

وی افزود: مهم ترین بحث در طرح مبارزه تلفیقی با آفات، رد یابی، پیش آگاهی آفات برای شناسایی نقاط آلوده و کنترل آفات و عوامل خسارت زای گیاهی و در نهایت استفاده از سم به عنوان آخرین مرحله مبارزه با آفات است. 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سرایان عنوان کرد: طرح مبارزه تلفیقی با آفات، مصرف بهینه، به موقع و استفاده از سموم توصیه شده و کم خطر و با نظر کارشناس فنی است.

وی ادامه داد: تغذیه باغات یکی از موضوعاتی است که کمک شایانی در کنترل آفات و بیماری‌ها دارد، بنابراین توصیه می‌شود کشاورزان با استفاده از نظر کارشناسان در فصول مختلف سال نسبت به تغذیه باغات خود اقدام کنند. 

سلیمانی با بیان اینکه اجرای طرح تلفیقی مبارزه و با آفات مصرف سموم را تا 30 درصد کاهش داده است، تصریح کرد: فعالیت دو کلینیک گیاهپزشکی با کادری مجرب در شهرستان، به کارگیری پنج ناظر گیاهپزشک در طول فصل زراعی و انعقاد قرارداد با باغداران و کشاورزان برای بازدید از باغات و کنترل آفات و ارائه خدمات فنی و توصیه در مورد مبارزه بیولوژیکی و مصرف سموم از جمله اقدامات مبارزه با آفات بوده است.

وی بیان کرد: همچنین برگزاری کارگاه و کلاس آموزشی برای آشنایی بهره برداران و توزیع کارت زرد، فرمون پروانه چوبخوار و تریکوکارت از اقدامات صورت گرفته واحد حفظ نباتات مدیریت جهادکشاورزی برای مبارزه با آفات است. 

سلیمانی ادامه داد: پنج کارشناس ناظر طرح گیاه پزشکی در شهرستان سرایان براساس سطح زیر کشت محصولات و اهمیت آفات و بیماری‌ها در شهرستان‌ها تقسیم بندی شده و مشغول به کار هستند. 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سرایان گفت: کارشناسان ناظر با ارائه خدمات فنی در بخش پایش و ردیابی آفات و بیماری‌ها در راستای افزایش توان علمی و فنی کشاورزان، زمان مبارزه دقیق با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، ارائه خدمات فنی و توصیه‌هایی در مورد سموم مورد استفاده و بازدید از باغات و مزارع فعالیت می ‌کنند. 

وی با توصیه به کشاورزان، افزود: در راستای کاهش مصرف سم، سلامت جامعه و سلامت کشاورزان از وجود کارشناسان ناظر در استفاده از سموم بهره بگیرند و در کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی که توسط ناظرین برگزار می ‌شود شرکت کنند. 

سلیمانی با اشاره به اینکه چهار فروشگاه عرضه سموم کشاوری در شهرستان سرایان وجود دارد، اظهار کرد:  کشاورزان و باغداران باید بر اساس نسخه‌های گیاه پزشکان سم را از فروشگاه‌های مجاز تحت نظارت سازمان حفظ نباتات با پروانه صلاحیت فنی از سازمان جهاد کشاورزی تهیه کنند. 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سرایان میزان مصرف سم را در بخش زیادی از محصولات کشاورزی شهرستان بسیار ناچیز اعلام کرد و ادامه داد: با آگاهی رساندن به کشاورزان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سموم در برخی محصولات نیز که نیاز به مصرف سم دارند به طور کارشناسی شده مصرف می‌شود.

سلیمانی مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک را یکی از برنامه‌های کاری واحد حفظ نباتات مدیریت عنوان کرد و افزود: پیگیری برای اخذ مجوز انسکتاریوم ( تولید حشره مفید برای کنترل آفات ) و انجام آزمایشات و استفاده از ترکیبات گیاهی برای مبارزه با آفات در دستور کار این مدیریت قرار دارد.