به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مهدی جعفری گفت: خراسان جنوبی یکی از مناطق مستعد تولید گیاهان دارویی در کشور است که در منابع مختلف تعداد گونه‌های گیاهی آن را بیش از هزار و ۳۰۰ گونه معرفی کرده‌اند و این استان جزو پنج استان برتر کشور از نظر سطح زیرکشت و تولید گیاهان دارویی است که آن چنان که باید و شاید بهره لازم را از این منبع درآمدی نبرده ایم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی افزود: این استان سرزمین زیره سبز، گل محمدی، خاکشیر، آویشن، نعنا فلفلی، رزماری، اسطوخدوس، بابونه، ختمی، پنیرک، شیرین بیان، کاسنی، همیشه بهار، سرخارگل، آلوئه ورا و گل گاو زبان است که زعفران در صدر آن‌ها قرار دارد.

وی عرصه‌های تولید گیاهان دارویی در منطقه را به سه بخش عمده تقسیم کرد و اظهار داشت: بخش نخست، تولید در بستر‌های کشاورزی و مزارع تولید گیاهان دارویی بدون احتساب زعفران و گل‌محمدی است که سالانه از چهار هزار و ۴۰۴ هکتار سطح زیرکشت، بیش از هزار و ۸۱۱ تن گیاهان دارویی به‌صورت دیم و آبی حاصل می‌شود.

جعفری ادامه داد: بخش دوم بهره‌برداری از فرآورده‌های مرتعی مجاز و خودرو و بخش سوم گیاهان قابل بهره‌برداری در قالب طرح‌های بهره‌برداری و انعقاد قرارداد با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.