به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مدیر حفظ نباتات سازمان از کاهش 87 درصدی میزان سن زدگی گندم های تحویلی به مراکز خرید با وجود افزایش 71 درصدی سطح آلودگی به این آفت در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با عنایت به اتمام برنامه خرید تضمینی گندم در سال جاری، کاهش چشمگیر درصد سن زدگی در محموله های تحویلی استان اتفاق افتاده است.

وحید ضیائیان احمدی افزود: امسال مبارزه با سن غلات در سطحی معادل 929 هکتار در شهرستانهای طبس، خوسف، سربیشه و نهبندان انجام گرفته که از این مقدار 156 هکتار مبارزه با سن مادری و 773 هکتار مبارزه با پوره بوده که این سطح نسبت به سال گذشته حدود 71 درصد افزایش داشته است. 

وی اظهار داشت: از اهم دلایل این افزایش می توان به عدم وجود بارانهای شدید فصلی در پاییز و زمستان قبل که می توانست باعث از بین رفتن سن در اماکن ( زیردرختچه های گز و تاغ در  مسیر رودخانه های قدیمی) شود ، اشاره کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین کاهش میزان و تعداد روز بارندگی در بهمن و اسفند ماه سال 1401 نسبت به سال گذشته و افزایش میانگین دما درطی سال زراعی به خصوص در مناطق گرم سن خیز شهرستانها باعث حفظ جمعیت سن زمستانگذران و ریزش آفت به مزارع گردید و این موضوع افزایش مبارزه با سن مادری را بدنبال داشت.

ضیائیان احمدی عنوان کرد: در ادامه فصل وقوع دمای بالاتر در اردیبهشت ماه، تعداد و میزان بارندگی کمتر در فروردین و اردیبهشت ماه شرایط را برای ظهور پوره ها مساعد و بالتبع بالا رفتن سطح مبارزه نسبت به سال زراعی قبل را به دنبال داشت.

وی افزود: با وجود این شرایط، تلاش کارشناسان شبکه های مراقبت و پیش آگاهی در سطح استان در امر رصد و پایش مزارع، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تعیین نرم مبارزه آفت با استفاده از کادر و تور بر اساس دستورالعمل ارسالی از سازمان حفظ نباتات کشور، توصیه به استفاده از سموم موثر در زمان مناسب، نظارت بر عملیات سمپاشی و انجام بازدیدهای مستمر از مزارع منجر به کاهش درصد سن زدگی در حد مجاز حتی نسبت به سال زراعی گذشته گردید.

وی گفت: بر اساس گزارشات واصله، میانگین درصد سن زدگی در محموله های تحویلی به سیلوهای استان 0.02 درصد  میباشد که بیانگر آلودگی بسیار پائین این عامل بوده چرا که بازه مجاز 0 تا 2 درصد می باشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی  با بیان اینکه سال گذشته این میانگین 0.15 درصد بوده است، اظهار داشت: مقایسه آن نشانگر این موضوع می باشد که میزان آلودگی گندم های تحویلی به سیلو در سال جاری 87 درصد کاهش نشان میدهد و این امر حاصل تلاش کارشناسان شبکه مراقبت  و پیش اگاهی این محصول در سطح استان می باشد که با وجود افزایش میزان آلودگی در سطح استان ؛گندم تحویلی آلودگی بسیار کمتری را دارا می باشد.

شایان ذکر است با شروع سال زراعی جدید بازدید مستمر از کانون های پاییز و زمستانگذران آفت و همچنین مزارع  غلات  استان در اولویت دستور کار کارشناسان شبکه مراقبت و پیش آگاهی استان قرار گرفته است.