به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، مدیرجهاد کشاورزی خوسف با بیان اینکه سطح زیرکشت گل نرگس در خوسف 27 هکتار است گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از این سطح زیرکشت 13 میلیون و 500 هزار شاخه گل برداشت شود.

سیدمهدی خبیری با بیان اینکه بخش عمده سطح زیرکشت گل نرگس چون از قبل به صورت پراکنده بوده در باغ‌های میوه است اما اکنون  به سمتی حرکت می‌شود که ایجاد مزارع یک دست و وسیع‌تر در دستور کار قرار گیرد تا به لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر باشد گفت: هرچند در مقایسه با سال گذشته از میزان گل نرگس در خوسف به واسطه سرمای سال گذشته و گرما بهار امسال کاسته شده اما این کم شدن مربوط به کاهش عملکرد در واحد سطح است.

وی تصریح کرد: آنچه به نظر گل نرگس خوسف را در ایران ممتاز کرده شرایط اقلیمی و آب و هوایی و رطوبت کم و خشکی منطقه است که سبب شده تا عطر و اسانس نرگس خوسف نسبت به بقیه نقاط کشور بهتر و با کیفیت‌تر باشد همچنین خاک منطقه که از نوع گچی است و سبب شده تا کیفیت و ماندگاری گل نرگس خوسف را در کشور نسبت به بقیه نقاط سرآمد کند.

مدیرجهاد کشاورزی خوسف از در دستور کار بودن برنامه‌های به‌زراعی برای اقتصادی‌‌تر کردن گل نرگس در خوسف خبر داد و افزود: هر چه ساقه گل نرگس بلندتر باشد بازار پسندتر است به همین دلیل به دنبال این هستیم که گل‌های نرگسی با ساقه‌های بلندتر تولید کنیم و همچنین تولید گل در واحد سطح را افزایش دهیم.

خبیری ادامه داد: شکوفا شدن گل نرگس از نیمه‌های آبان تا نیمه‌های دی‌ماه در این شهرستان آغاز می‌شود و در برخی نقاط از ابتدای آبان برداشت گل نرگس شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه سطح زیرکشت گل نرگس پایین است، افزود: به دلیل فرهنگ غنی دیار خوسف بیشتر این گل را به عنوان هدیه دادن به دیگران پرورش می‌دادند و خیلی به تجاری بودن آن توجهی نداشتند اما چند سالی است که در سبد معیشتی مردم شهرستان قرار گرفته و از لحاظ تجاری به آن توجه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی خوسف، عمده مشکل نرگس کاران را کمبود آب دانست و افزود: برای تامین آب مورد نیاز آنها بهسازی و مرمت قنات‌ها و سیمانی کردن کانال‌های انتقال آب در دستور کار قرار گرفته و همچنین خرید تواقفی گل نرگس توسط تشکل‌ها در دستور کار است که همه خرید این تعاونی‌ها و تشکل‌ها به خارج از استان صادر می‌شود.

خبیری با تاکید بر اینکه در نظر داریم پیازهای مرغوبی را اصلاح نژاد و تولید کنیم تا گلهای نرگس مرغوب‌تری را به بازار تحویل دهیم افزود: عمده بازار مصرف گل نرگس بیرجند، زاهدان، مشهد و تهران است.

وی کشت قراردادی و پرداخت تسهیلات به نرگس کاران را از طریق نهادهای حمایتی، فرآوری گل نرگس به ویژه اسانس گیری را از دیگر راهکارها دانست.

 
 
 

1000 Characters left


Visitor statistics

Today0
Yesterday0
This Month0
Total114134