به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مهدی جعفری گفت: قیمت مرغ در خراسان جنوبی در حال کاهش است و با افزایش تولید و متعادل شدن عرضه و تقاضا، قیمت‌ها کمتر هم خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی  با بیان اینکه جوجه ریزی درا ستان ۱۱۰ درصد محقق شده و جزو استان‌های سبز در این خصوص هستیم، افزود: بیشتر تمرکز ما بر ایام ماه رمضان و عید است تا شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم.

وی همچنین در خصوص برنامه های سازمان اظهار داشت: تا کنون ۶ هزار و ۲۴۳ فقره سند برای اراضی کشاورزی استان صادر شده که ۸۳ درصد از مدت مشابه پارسال بیشتر است.

جعفری افزود: در بحث الگوی کشت هم باید تا سال ۱۴۰۴ به میزان ۱۶۳ میلیون متر مکعب صرفه جویی آب در بخش کشاورزی در استان داشته باشیم که این موضوع هم اکنون محقق شده است هر چند کشاورزان در خصوص این تعادل بخشی چاه‌های کشاورزی از وزارت نیرو گلایه دارند.

وی گفت: در طرح اصلاح الگوی کشت خراسان جنوبی ۱۱ محصول برای جایگزینی و یا کم کردن سطح زیر کشت تعیین شده است که شامل گندم آبی، جوی آبی، یونجه، نخود آبی، کلزا، ذرت علوفه‌ای، سیب زمینی، چغندر قند، پنبه، گوجه فرنگی و پیاز است و باید سطح زیر کشت برخی را افزایش و برخی دیگر را با محصولات کم آب برتر جایگزین کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: در طرح اصلاح الگوی کشت خراسان جنوبی، هدف کاهش سطح زیر کشت محصولات پر آب بر و از طرف دیگر افزایش عملکرد در سطح برای محصولات مناسب اقلیم استان است.

جعفری گفت: در این خصوص با تلاش‌های انجام شده، در محصولات غلات ۲۵ درصد، در علوفه ۴۰ درصد، در حبوبات ۳۰ درصد و ۸۰ درصد در محصولات گیاهان قندی، افزایش عملکرد در واحد سطح داشته‌ایم.

وی افزود: در طرح اصلاح الگوی کشت، با مدیریت تغذیه و اصول به زراعی، سطح زیرکشت محصولات جالیز را به دلیل پر آب بَر بودن، ۲۰ درصد کاهش داده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در خراسان جنوبی، کشاورزانی که محصولات پرآب بر کشت می‌کنند در صورت ادامه کشت محصولات پر آب بر، از حمایت‌های دولتی جهاد کشاورزی همچون توزیع کود یارانه‌ای برخوردار نخواهند شد.

جعفری افزود: در بخش کشاورزی برای جلوگیری از افزایش بحران آب، نزدیک به ۳ سال است دیگر مجوز حفر چاه به هیچ کشاورز یا واحد کشاورزی داده نمی‌شود.

وی همچنین در خصوص توسعه کشت فراسرزمینی گفت: در تلاشیم که با کشور افغانستان قرارداد توسعه کشت فراسرزمینی برای محصول چغندرقند ببندیم که در کشور آن‌ها و چه با استفاده از کشاورزان افغانستانی و یا کشاورزان خراسان جنوبی، محصول چغندرقند کشت و به ایران نیز صادر شود.

گفتنی است ۲۹ درصد اقتصاد استان در بخش کشاورزی است و ۸۳ هزار خانوار بهره بردار بخش کشاورزی در استان داریم.