به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، دکتر مهدی جعفری امروز سه شنبه (۱۵ اسفند) در جلسه بررسی چگونگی مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی با حضور عباس سارانی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی و اعضای اتاق اصناف کشاورزی استان اظهار داشت: تعدیل و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی باید بگونه ای باشد که کشاورز متضرر نشود.

وی با اشاره به اینکه تعهد بخش کشاورزی در سند سازگاری با کم آب استان عملیاتی شده است، افزود: در بخش کشاورزی موفق به صرفه جویی ۱۶۵ میلیون متر مکعبی آب شده ایم بنابراین تعادل بخشی باید متوقف شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان خواست لیست میزان آب مصرفی ۲ هزار و ۶۸ حلقه چاه بر اساس برداشت به این سازمان ارائه شود تا میزان مصرف آن راستی آزمایی شود.

به گفته وی، ۷۵ تا ۸۰ درصد آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود (بر خلاف ادعای مصرف ۹۰ درصدی) اما باید به سمتی برویم که با برخی مشوق‌ها بتوانیم صرفه جویی را باز هم با مشارکت مردم کاهش دهیم.

جعفری با تاکید بر اینکه مردم را باید در تعادل بخشی مشارکت دهیم، ادامه داد: در شرایط فعلی باید گلخانه ها را گسترش دهیم چون منطقه کم آب هستیم و این می‌تواند در بحث تعادل بخشی منظور شود.

به گفته وی، با گسترش گلخانه ها در قبال تامین اقتصاد سرمایه گذاران این بخش می‌توانیم در میزان مصرف آب از چاه ورود کنیم.

در این‌جلسه مصوب شد که شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی پیگیری و اصلاح حقابه (اب بها) را انجام دهد.

مقرر شد میزان آب مصرفی ۲ هزار و ۶۸ حلقه چاه بر اساس برداشت به سازمان جهاد کشاورزی استان ارائه شود.