به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان در نشست خبری آنلاین گفت: سال جاری تاکنون اعتبار مصوب در بخش کشاورزی استان برای زیرساخت‌ها ۲۴۰ میلیارد تومان است که امیدواریم به طور کامل تخصیص پیدا کند تا تحول خوبی در بخش کشاورزی ایجاد شود.

محمدحسین اکبری افزود: برای جذب اعتبارات استانی نیز اولویت‌های بخش کشاورزی را تعیین کرده‌ایم و در این زمینه مکاتباتی با استاندار، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها، فرمانداران و سایر انجام شده است.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار استانی برای بخش کشاورزی درخواست کرده‌ایم اظهار داشت: همچنین ۳۵ میلیارد تومان ویژه طرح‌های نهضت گلخانه است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای حمایت از واحدهای تولیدی بخش کشاورزی موجود که برای فعال نگهداشتن واحد خود نیاز به سرمایه در گردش دارند همچنین تسهیلات سرمایه‌ای برای ایجاد واحدهای جدید یا تکمیل و توسعه واحدها، نیاز به سرمایه داریم.

وی افزود: در این زمینه نیاز به تسهیلات داریم که دو موضوع در حال پیگیری است که تاکنون در سه ماه گذشته ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص یافته است.

اکبری بیان کرد: از این میزان تاکنون ۹۶ میلیارد تومان تسهیلات در استان جذب شده که ۵۰ میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون و مابقی در حوزه گلخانه‌، گیاهان دارویی و سایر موارد بوده است.

وی گفت: مجموع اعتبار در پنج سرفصل ابلاغ شده که از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰ میلیارد تومان برای بذور گواهی شده (۱۵ میلیارد تومان جذب)، مکانیزاسیون ۵۰ میلیارد تومان (۳۰ میلیارد تومان جذب)، اشتغال پایدار روستایی و عشایری ۲۰ میلیارد تومان، کارت کشاورز ۱۰ میلیارد تومان، اصلاح و توسعه باغات، صنایع تبدیلی و مشاغل آسیب‌دیده از کرونا در حال جذب است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در تسهیلات بانکی معمولا به اندازه نیاز بخش کشاورزی هر سال تسهیلات لازم را نداریم و بخشی از تسهیلات مورد نیاز تخصیص می‌یابد.

وی گفت: به عنوان مثال شاید در حال حاضر به دلیل شرایط موجود و کمبود بارندگی‌ها دامداران و کشاورزان درخصوص نهاده‌های کشاورزی ناراحت باشند چون اتحادیه‌ها و تشکل‌ها مقداری ضعیف عمل می‌کنند.

اکبری افزود: بارندگی امسال نسبت به گذشته ۵۱ درصد کاهش یافته و خشکسالی بر کشاورزان و دامداران فشار زیادی واقع کرده و تولیدات کشاورزی استان به شدت کاهش یافته است.

وی گفت: باید در سال‌های گذشته در زمینه تسهیلات در گردش اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی برای تقویت آنها کمک می‌کردیم تا وقتی مانند اکنون کشاورزان یا واحد زیرمجموعه با مشکل مواجه شدند از طریق منابع خود بتوانند کمک کنند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: امسال در جهت تقویت تشکل‌ها و اتحادیه‌های کشاورزی کمک خواهیم کرد و این مهم در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی بیان کرد: شرایط به‌ گونه‌ای پیش رفته که همه خود را وابسته به جهاد کشاورزی می‌دانند و اگر تشکل‌ها را تقویت می‌کردیم احساس نیاز به سازمان کمرنگ می‌شد.

اکبری گفت: جهاد کشاورزی وظیفه دارد بسیاری از تسهیلات را پرداخت کند و در این زمینه اعضای تشکل‌ها و اتحادیه‌ها هم باید حق عضویت خود را پرداخت کنند.

وی عنوان کرد: تشکل‌ها باید در همه زمینه‌ها تقویت شود تا در شرایط خاص و بحرانی بتوانند به کمک زیرمجموعه و واحدهای بخش کشاورزی بیایند.