خراسان جنوبی مسئول کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک گفت: در این کمیته برگزاری کارگاه‌های علمی، حضور شرکت‌های فعال در حوزه محصولات بیولوژیکی، استفاده از اساتید علمی هر شهرستان و انتشار مقالات علمی در نشریات و چاپ کتابچه برنامه ریزی شده است.

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی وبه نقل از ایسنا خراسان جنوبی؛ احمد لامعی اظهار کرد: پیرو برگزاری جشنواره ملی زرشک در سال جاری، دانشگاه بیرجند به عنوان مسئول کمیته علمی و نوآوری جشنواره انتخاب شد و در این راستا سه جلسه کمیته علمی و نوآوری دانشگاه برگزار شده که طی این جلسات برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه جشنواره در بازه زمانی ۲۱ تا ۲۷ مهرماه برگزار می‌شود، افزود: در روز نخست، سخنرانی علمی رییس انجمن علوم باغبانی ایران در اجلاس افتتاحیه و سپس در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه بیرجند سخنرانی علمی پروفسور فلاحی؛ از آمریکا به صورت مجازی و سخنرانی مهندس برومندی؛ معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در روز ۲۷ مهرماه در مراسم افتتاحیه برنامه‌ریزی شده است.

مسئول کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک بیان کرد: تور بازدید اساتید مرتبط با موضوع جشنواره از مزارع زرشک قاین در روز ۲۲ مهرماه درنظرگرفته شده و دعوت از اعضای عیات علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پیام نور توسط دانشگاه بیرجند صورت پذیرفته و مجری تور بسیج علمی استان است.

لامعی با بیان اینکه یک همایش علمی در روز ۲۴ مهرماه پیش بینی شده است که بخش علمی آن در دانشگاه بیرجند و بخش اجرایی آن در سازمان نظام مهندسی کشاورزی برگزار خواهد شد، افزود: در روز همایش علمی برنامه‌هایی اجرایی خواهد شد و کارگاه دانشجویی با عنوان " آموزش تولید زرشک ارگانیک" با تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه بیرجند در دانشگاه برگزار خواهد شد که اطلاع رسانی برگزاری کارگاه و دعوت از دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پیام نور توسط دانشگاه صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینکه جلسه هم اندیشی با تاکید بر دانش بومی برای بررسی مشکلات و راهکارهای زرشک‌کاران با حضور کشاورزان منتخب در سازمان نظام مهندسی کشاورزی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: کارگاه آموزشی ارائه استانداردهای مرتبط با زرشک و کارگاه آموزش ارائه استانداردهای مرتبط با محصولات ارگانیک با پیگیری دانشگاه بیرجند و اداره کل استاندارد، توسط مدرس کشوری در سازمان نظام مهندس کشاورزی برگزار خواهد شد

رویدادهای استارتاپی و برگزاری کارگاه‌ها به تناسب نیاز شهرستان‌ها

لامعی ادامه داد: یک پیش رویداد استارتاپی با عنوان "توسعه محصول و بازار زشک و عناب" در روز ۲۵ مهرماه با میزبانی دانشگاه بیرجند و همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و با حمایت بنیاد ملی نخبگان استان برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های فعال در حوزه ماشین سازی و تجهیزات کشاورزی و همچنین شرکت‌های فعال در زمینه تولید کود، سموم و محصولات بیولوژیکی در طول جشنواره محصولات خود را در قالب نمایشگاه ارائه خواهند کرد، افزود: پیگیری در این خصوص توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی انجام شده است.

لامعی با بیان اینکه تاکنون حضور شش شرکت در زمینه تهیه و توزیع نهاده‌های شیمیایی در نمایشگاه قطعی شده است، تصریح کرد: برنامه ریزی شده که یک شماره ویژه جشنواره ملی زرشک توسط نشریه علمی ـ ترویجی مرکز آموزش و تحقیقات کشارزی و منابع طبیعی و نشریه علمی دانشگاه بیرجند با نمایه ISC  (نشریه پژوهش‌های باغبانی و پس از برداشت) منتشر شود.

وی ادامه داد: محورهای موضوعی جشنواره عبارتند از فیزیولوژی تولید و ازدیاد زرشک، اصلاح و بیوتکنولوژی زرشک، مدیریت تغذیه و آبیاری باغات زرشک، ماشین آلات برداشت و پس از برداشت، فیزیولوژی و فناوری‌های پس از برداشت، صنایع غذایی، انبارداری، فرآوری و بسته بندی زرشک، مدیریت آفات، بیماری‌ها، علف‌های هرز زرشک، کاربرد دارویی، درمانی و صنعتی زرشک، مدیریت، اقتصاد و بازاریابی زرشک.

مسئول کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک بیان کرد: فراخوان مقالات، منتشر شده و طبق برنامه ریزی صورت پذیرفته پژوهشگران فرصت خواهند کرد تا ۲۰ مهرماه چکیده مقالات و در صورت پذیرش اولیه تا ۳۰ آذرماه مقاله نهایی را به جشنواره ارسال کنند.

لامعی ادامه داد: همچنین یک کتابچه "زرشک و سلامت" با همکاری مشترک دانشگاه بیرجند و کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار زرشک و عناب تهیه شده که با مساعدت مالی بسیح علمی استان و سازمان جهاد کشاورزی به چاپ خواهد رسید.

وی افزود: پنج کارگاه آموزشی مهارتی در شهرستان‌های استان در طول دوره جشنواره برنامه ریزی شده است که شامل؛ مدیریت کنترل عوامل خسارت زای زرشک، آفات و بیماری‌ها، مدیریت باغات زرشک و مدیریت پس از برداشت؛ فرآوری و بسته بندی زرشک بوده و در زیرکوه، قاین، سربیشه، درمیان و بیرجند از ۲۰ تا ۲۶ مهرماه جاری توسط کارشناسان بخش تخصصی حفظ نباتات و باغبانی برگزار می‌شود.

مسئول کمیته علمی و نوآوری جشنواره ملی زرشک یادآور شد: عناوین کارگاه‌های آموزشی بنابر اولویت در شهرستان‌ها برگزار می‌شود و اساتید از بخش تخصصی مدیریت شهرستان انتخاب می‌شوند و در صورت نیاز نسبت به اعزام اساتید به استان اقداماتی صورت می‌پذیرد.