به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مهدی جعفری در آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی در فرهنگسرای شهر بیرجند با بیان اینکه در حوزه صادرات به جایگاه واقعی خود نرسیده‌ایم گفت: از ۹۷ هزار تن زرشک تولید شده در استان ۴۳ درصد آن فرآوری می‌شود و همچنان زمینه برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در صنایع فرآوری و بسته بندی وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: بیش از ۵۰ درصد زرشک تولیدی می‌تواند در حوزه سرمایه‌گذاری قرار گیرد و امیدواریم شاهد ورود سرمایه‌گذاران داخل و خارج استان باشیم که یکی از اهداف جشنواره زرشک است.

وی ایجاد گمرک تخصصی زرشک، ورود زرشک به بازار بورس، ایجاد پایانه صادرات زرشک، انجام قیمت‌گذاری در استان و ایجاد شرکت مدیریت صادرات زرشک را از مهمترین مطالبات در این حوزه ذکر کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره ملی زرشک در استان خبر داد و گفت: هر سال شاهد برگزاری جشنواره زرشک در خراسان جنوبی خواهیم بود.

وی با اشاره به راه‌اندازی ایستگاه زرشک و عناب در قاینات، مبارزه دولتی با آفت زنگ جارویی زرشک را از دیگر نتایج برگزاری این جشنواره عنوان کرد و افزود: راه‌اندازی ایستگاه ملی تحقیقات گیاهان باغبانی و تولیدات دامی در استان نیز تصویب شده است.

جعفری بیان کرد: طرح جامع زرشک با همکاری بنیاد علوی تهیه شده است و امروز از کتاب مختص زرشک رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به قدمت ۲۵۰ ساله کشت زرشک در افین زیرکوه گفت: تدوین نظام میراثی تولید زرشک در حال ثبت است و امیدواریم از گردشگری بخش کشاورزی با ثبت این اثر بتوانیم بهترین بهره را ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه از جشنواره سال گذشته تاکنون ۲ مجتمع زرشک در زهان و افین آماده شده است افزود: مهمترین دغدغه مردم و کشاورزان منطقه نبود بارگاه بهداشتی زرشک است.

وی خواستار پرداخت تسهیلات برای احداث بارگاه‌های بهداشتی زرشک به کشاورزان شد و گفت: زرشک مخصوص ایران و خراسان جنوبی است.

دومین جشنواره ملی زرشک با شعار "زرشک خراسان جنوبی برای همه جهانیان" در فصل برداشت این محصول از ۲۹ مهر تا سوم آبان در استان خراسان جنوبی برگزار شد.

این استان رتبه اول تولید زرشک و عناب و رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد به طوری که ۹۸ درصد سطح زیر کشت زرشک ایران مربوط به خراسان جنوبی است و ۳۸ هزار بهره‌بردار در این زمینه فعالیت دارند.