به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، هفت تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین بخش دولتی و خصوصی برای رونق محصول زرشک خراسان جنوبی همزمان با برگزاری اختتامیه دومین جشنواره ملی زرشک به امضا رسید.

انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها از برنامه‌های پیش بینی شده برای جشنواره زرشک امسال بود که ۲۹ مهر تا سوم آبان در خراسان جنوبی برگزار شد.

همزمان با برگزاری آیین اختتامیه جشنواره ملی زرشک در فرهنگسرای شهر بیرجند امروز (چهارشنبه) با حضور معاونان وزیر جهاد کشاورزی و استاندار خراسان جنوبی، هفت تفاهم‌نامه همکاری با بخش‌های دولتی و خصوصی به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه‌ها با هدف کمک به ارتقای جایگاه زرشک خراسان جنوبی که رتبه اول ایران را دارد و تکمیل زنجیره ارزش افزوده این محصول منعقد شد.

همکاری در زمینه ارتقای صنعت محصولات مزیت‌دار استان به ویژه زرشک، توسعه مکانیزاسیون، فرآوری، اشتغال و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات مزیت‌دار و نیز فرآوری، بسته بندی و ایجاد ارزش افزوده محصول زرشک از موضوعات تفاهم‌نامه‌هایی است که در آخرین روز برگزاری جشنواره ملی زرشک به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه‌ها بین رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در استان، مدیرعامل و موسس تحقیق و توسعه دانشمند بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی امضا و مبادله شد.

همچنین با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، استاندار خراسان جنوبی، رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسئولان استانی و تولیدکنندگان، از فعالان عرصه کشاورزی و صنایع فرآوری در خراسان جنوبی تجلیل شد.

دومین جشنواره ملی زرشک با شعار "زرشک خراسان جنوبی برای همه جهانیان" در فصل برداشت این محصول از ۲۹ مهر تا سوم آبان در استان خراسان جنوبی برگزار شد.

این استان رتبه اول تولید زرشک و عناب و رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد به طوری که ۹۸ درصد سطح زیر کشت زرشک ایران مربوط به خراسان جنوبی است و ۳۸ هزار بهره‌بردار در این زمینه فعالیت دارند.

اولین زرشک جهان در منطقه افین شهرستان زیرکوه کشت شده که ثبت جهانی آن در دست پیگیری است و گردشگری مزرعه از برنامه‌های جانبی جشنواره زرشک بود که در پاییز، فصل گردشگری خراسان جنوبی برگزار شد.

جشنواره ملی زرشک سال گذشته با شعار «زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران» ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه و بیرجند برگزار شد و امضای ۶ تفاهم‌نامه از دستاوردهای جشنواره پارسال بود که در همین زمینه شهرک تخصصی زرشک در سربیشه امسال به بهره‌برداری رسید.