به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی، مدیر امور زراعت سازمان سطح قابل برداشت پنبه در استان را ۶ هزار و ۶۵۲ هکتار اعلام کرد و گفت: عملیات برداشت که از تاریخ ۱۵ مهر آغاز شده تا ۱۵ بهمن ادامه خواهد داشت.

محمد رزقی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت از این سطح ۱۷ هزار و ۲۵۰ تن، وش پنبه برداشت شود، افزود: عملیات برداشت به دو صورت دستی و همچنین با ۱۰ دستگاه کمباین در حال انجام است.

وی تعداد بهره بردار کشت پنبه استان را ۴ هزار و ۶۹۳ نفر  عنوان کرد و گفت: تاکنون۶ هزار و ۱۳۵ هکتار معادل ۹۲ درصد از سطح زیر کشت این محصول برداشت شده است.

در واقع وش پنبه به محصولات دست نخورده گفته می شود که کاملاً طبیعی هستند و هیچ گونه مواد ناخالصی در آنها وجود ندارد.

بافت نرم و انعطاف پذیر، داشتن دوام و استحکام بالا، کاملا خالص و بدون هیچ گونه ماده اضافی برخی از خصوصیات وش پنبه است و از صنایع پزشکی گرفته تا صنعت آرایشی و بهداشتی در حجم های عمده از این محصول استفاده می کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با برنامه ابلاغی الگوی کشت و در راستای اجرای این قانون و همچنین تعادل بخشی به سفره‌های آب زیر زمینی، سطح زیر کشت سال جاری در مقایسه با سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است.

رزقی افزود: با توجه به اجرای برنامه بهره وری در استان و مقابله با خشکسالی طرح کشاورزی حفاظتی در سطح ۵ هزار و ۲۷۸ هکتار از اراضی زیر کشت پنبه استان انجام شده که از این میزان ۲ هزار و ۵۱ هکتار کشت مستقیم و ۳ هزار و ۲۲۷ هکتار کم خاکورزی وحفظ بقایای گیاهی است.

وی گفت:  درحال حاضر دو کارخانه پنبه پاک کنی فعال در شهرستان‌های سرایان و بشرویه داریم که خرید توافقی محصول پنبه را از کشاورزان انجام می‌دهند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین افزود: محصول برداشت شده ۳۰ درصد جذب کارخانه‌های استان و مابقی به استان‌های خراسان رضوی و قم برای فرآوری ارسال می‌شود.

رزقی با اشاره به اینکه هم اکنون خرید پنبه با در نظر گرفتن کیفیت بصورت توافقی بین ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان صورت می‌گیرد گفت: به منظور افزایش قیمت و سود به کشاورزان توصیه می‌شود تلاش کنند، برداشت با کیفیت صورت گیرد تا زمینه سود جویی دلالان به بهانه عدم کیفیت فراهم نشود.