از  21مهر با شروع جشنواره ملی زرشک رقم می خورد:

60 برنامه در 5 شهرستان برای مشکل گشایی از زرشک منحصر به فرد کشور

به گزارش کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی؛ از فردا 21 مهر و با آغاز جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی بیش از 60 عنوان برنامه با همکاری 13 کمیته زیر مجموعه این جشنواره در حضور معاونان وزرای جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور اجرایی می شود تا مشکلات زرشک بی دانه کشور را که در خراسان جنوبی تولید می شود چاره گشایی کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی در نشستی به همین مناسبت با اشاره به اجرای بیش از ۶۰ عنوان برنامه در جشنواره ملی زرش همچنین کلنگ زنی و بهره برداری از6 پروژه مرتبط با تکمیل چرخه زرشک استان را عنوان کرد و توضیح داد: جشن برداشت در شهرستان‌های زیرکوه، قاین، سربیشه، بیرجند و درمیان به ترتیب از ۲۱ تا ۲۶ مهرماه برگزار و اختتامیه روز ۲۷ مهرماه در فرهنگسرای بیرجند برگزار خواهد شد.

دکتر جعفری شروع عملیات اجرایی  بزرگ ترین شهرک بارگاهی کشور در 12 هکتار را از این پروژه ها برشمرد که به یقین با توجه به اهداف ونتایج آن احداث کارخانه فراوری وایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در آن منطقه را به دنبال خواهد داشت.

دبیر جشنواره ملی زرشک استان افتتاح مرکز توسعه و ترویج زرشک و عناب قاین و آرزوی دیرینه مردم این منطقه و بهره برداری از کارخانه فراوری زرشک در آرین شهر را از دیگر برنامه های افتتاحیه جشنواره بیان و اضافه کرد: انتشار فصلنامه علمی ترویجی با محوریت زرشک، سخنرانی علمی در دانشگاه، تور بازدید علمی اساتید دانشگاه از مزارع قاین، انتشار بروشور زرشک و سلامت، آغاز ورکشاپ‌های آموزشی ویژه زرشک کاران، برگزاری همایش علمی زرشک در دانشگاه بیرجند، اجرای کارگاه‌های استاندارد، پیش رویداد استارتاپ ویکند توسعه محصول زرشک، کارگاه تخصصی تولید زرشک ارگانیک ویژه دانشجویان، برگزاری نمایشگاه شرکت‌های مرتبط و دانش بنیان و رونمایی از کتابچه زرشک و سلامت از دیگر برنامه های جشنواره است.

جعفری همچنین افتتاح غرفه‌های فروش زرشک در بیرجند، تهران و مشهد، آغاز به کار غرفه زرشک در فرودگاه بیرجند و مهرآباد، شروع بازدید دانشجویان و دانش آموزان از مزارع و کارخانه‌های فرآوری زرشک، حضور مدیران تعاون روستایی کشور در استان، تقدیر از زرشک کاران برتر و رونمایی از تمبر زرشک، از برنامه‌های کمیته اقتصادی و بازارسازی است.

وی افزود: در کمیته فرهنگی و هنری برگزاری رویداد عکس زرشک، آغاز نقاشی دیواری در شهر بیرجند، برگزاری مسابقه عکاسی با تلفن همراه زرشک، اهدای زرشک به عتبات عالیات توسط کشاورزان، شروع برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان در سه شهرستان، فراخوان روزنامه دیواری و نقاشی دانش آموزان توسط آموزش و پرورش، برگزاری شب شعر زرشک، ورکشاپ نقاشی و تصویرسازی زرشک، اهدای نشان سفیر ملی زرشک و برگزاری نمایشگاه فرآوری دانش آموزان صنایع غذایی و رونمایی از موزیک ویدئو و سرود زرشک دنبال خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه ارسال بسته‌های معرفی زرشک به سفارتخانه‌ها و حضور سفرا و کاردارهای چند  کشور خارجی از برنامه‌های کمیته بین الملل است، افزود: آغاز برگزاری تورهای گردشگری در پنج شهرستان، ورود تور خودروهای کمپرسوارها به استان و رویداد غذا و نوشیدنی زرشک در کمیته گردشگری دنبال می‌شود.

جعفری ادامه داد: برگزاری تور خبرنگاران داخلی به روستای افین و آغاز مرحله نهایی عملیات اطلاع رسانی، انتشار اینفوگرافیک زرشک و برگزاری تور عکاسان به سربیشه، پوشش بین المللی اختتامیه جشنواره و پخش زنده در پلتفرم‌های مجازی از برنامه‌های کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی است.

وی بیان کرد: افتتاح مرکز ترویج و توسعه فناوری زرشک و عناب در اسلام آباد، برگزاری همایش زن روستایی و زرشک، افتتاح نمایشگاه زرشک، برگزاری جشن مردمی زرشک و کلنگ‌ زنی شهرک تخصصی و پایانه بورسی زرشک از دیگر برنامه‌هاست.

جعفری به پیگیری برای ثبت روز ۱۵ مهرماه به عنوان روز زرشک در شورای فرهنگی عمومی کشور اشاره و اضافه کرد: زرشک فقط یک محصول کشاورزی نیست بلکه هویت خراسان جنوبی است و کارکردهای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و … دارد و برگزاری جشنواره ملی زرشک بهانه خوبی برای معرفی سایر ظرفیت‌های استان است.

 

وی، بازارسازی و ایجاد بازار جدید برای زرشک، معرفی زرشک ایران، افزایش قیمت و تقاضای محصول، توجه ویژه به چرخه زرشک، کمک به معیشت کشاورزان، توجه دادن جوانان، دانشگاهیان و شرکت‌های دانش بنیان به سمت زرشک، جذب سرمایه گذار، مردمی کردن موضوع معرفی زرشک را از جمله اهداف مهم جشنواره ملی زرشک خواند.

 

دبیرجشنواره ملی زرشک استان با بیان اینکه نام گذاری و المان سازی با موضوع زرشک در شهرستان‌ها، تولید محتوای ویدیویی و گرافیکی برای نشر در فضای مجازی و طراحی و رونمایی از پارچه تولید استان با طرح برگ‌های زرشک از دیگر برنامه‌هاست، یادآور شد: انعقاد تفاهم نامه اعطای تسهیلات ویژه به زرشک کاران و بهره برداران، تشکیل تعاونی محصولات مزیت دار استان توسط اتاق تعاون، انعقاد تفاهم نامه با شرکت هواپیمایی برای استفاده از نوشیدنی زرشک در پروازهای داخلی و خارجی، برپایی غرفه ویژه در قطر همزمان با بازی‌های جام جهانی فوتبال و احیای واحدهای راکد مرتبط با فرآوری زرشک از برنامه‌های مهم این جشنواره ملی خواهد بود.

 

جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهر در پنج شهرستان خراسان جنوبی برگزار می شود.