به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان از اجرای کشاورزی قراردادی در استان خبر داد و گفت: بخش عمده‌ای از کشت‌های پاییزه استان شامل پنج محصول گندم، جو، کلزا، گلرنگ در سطح 21600 هکتار تحت پوشش این طرح قرار میگیرد که از این سطح 17000هکتار گندم، 4000 هکتار جو، 500 هکتار کلزا و 100 هکتار گلرنگ می باشد.

محمدرضا اکبری با اشاره به اجرای کشت قراردادی در استان اظهار کرد: با این طرح بخش عمده‌ای از کشت‌های پاییزه استان شامل کشاورزی قراردادی می‌شود.

وی با بیان اینکه چهار محصول گندم، جو و کلزا و گلرنگ زیر پوشش کشت قراردادی هستند افزود: جو و دانه‌های روغنی برای اولین‌بار زیر پوشش طرح کشاورزی‌ قراردادی قرار گرفته‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی در ادامه یادآور شد: برنامه ابلاغی این طرح بیش از 28 درصد از اراضی کشاورزی استان را شامل می‌شود.

اکبری یادآور شد: اداره کل غله و خدمات بازرگانی، تعاون روستایی استان به عنوان مجریان طرح کشاورزی قراردادی می باشند.

وی تصریح کرد: تخفیف ۲۰ درصدی بیمه، پرداخت کل مبلغ بیمه سهم کشاورز پس از پایان برداشت و تحویل محصول به مراکز خرید از وجه محصول کسر و همچنین کمک هزینه حمل محصول به ازای هر تن محصول تحویلی به مراکز خرید تضمینی به مبلغ 150 هزار تومان، تامین و تدارک کود و کود سرک با اولویت کشت‌های قراردادی، از مزایای این طرح شمرده می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این حوزه یادآور شد: اطلاع رسانی و آگاه‌سازی کشاورزان همچنین آموزش‌های ترویجی در این بخش از برنامه های در دست اقدام می باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در پایان با بیان اینکه کشاورزان علاوه بر مراجعه حضوری به مراکز خدمات کشاورزی می‌توانند با نصب برنامه مذکور بر روی گوشی همراه و ورود به سامانه هوشمند کشاورزی قراردادی بدون مراجعه حضوری اقدام به عقد قرار نمایند.

گفتنی است کشاورزانی که قبلا اقدام به بیمه و کشت نموده اند، می توانند مجدد در قالب کشاورزی قراردادی اقدام به انعقاد قرارداد نمایند.

این طرح که دومین سال اجرای خود را پشت سر میگذارد، مقرر شده است ضمن فراهم شدن بستر طرح، خدمات بیشتری در سالهای آینده به کشاورزان هدف ارائه گردد.